Liggunderlag - Olika vinterlösningar

sova ute ikyla

Diskussionen är intressant, men problemet är nog väldigt komplext.
Det är ju så många faktorer som inverkar.isolering från markkyla,isolering från kylan i omgivande luft (luften i tältet eller liknande lya.men viktigare tror jag att fukthalten i sovsäck och ev sovkläder är.
Förmodligen(och detta känns lite jobbigt för en ölmagad gubbajävel på 45 höstar att erkänna) så är nog den fysiska konditionen den tyngsta faktorn iallafall.

Att skaka sig varm är bättre än ...........
 
Så att du Skogsbaronen ratade granriset pga hål i tältgovet. När jag köpte mitt svindyra 4-säsongstält så funderade jag på hur jag skulle skydda golvduken från revor och hål från kvistar och annat vast på marken. Jag kom på en brilljant id'e som jag säkert inte är ensam om. När jag renoverade mitt kök så lade jag sk. laminat golv. Innan man lägger laminatgolvet skall en 2mm skumplastduk läggas på undergolvet. Jag hade ett par meter kvar av skumplastduken och jag reste tältet överskumplastduken och skar ut en bit med +5cm marginal. Varje gång jag använt tältet så har jag alltid biten med skumplast underst som skydd sommar som vinter. Det väger ingen ting och tar rellativt lite plats i packningen. Jag såg i tråden att det fanns liknande förslag fast med presseningar och bubbelplast. Så mitt förslag är att slå upp tältet med skumplastduken undrerst. Du skulle då kunna lyxa till det med en granrisbädd först sedan skumplastduken och sedan tältet över det. En markägare skulle alldrig bry sig nämnvärt över att du hugger dig granris för ändamålet. Det är ju inget stort "Stabstält" du ska slå upp! ...men det är klart att man kan fråga för att visa hänsyn och respekt. Till liggunderlag vintertid rekomenderar jag Kronans liggunderlag då det är tillräckligt tjockt, bra brädd och väl tilltagen längd.
God tur! :)
 
Menar du sån där vit som används i diverse emballage som skydd??

Finns la lite olika 1,2 och 3mm - den duger inte riktigt för det är nästan så ett grästrå trycker igenom..

Har roat mig och använda 1mm dubbelvikt sådan duk som liggunderlagg ibland , hehe.
Granris under - funka perfa men höll inte många dagar.

En formklippt fotprint ala lättviktspressening är bättre - desutom går den och använda som minitarp eller så.
 
Det bästa extragolv/golvskydd jag använt är Tyvek. Väger väldigt lite och är mycket svårpunkterat. Rekomenderas!
 
Nu beror det ju lite på vad man har för uppblåsbart, men den uppenbara risken är ju att luften i det uppblåsbara kyls från sidorna. Genom att ha cellplast närmast kroppen isolerar man kroppen från ett eventuellt nerkylt uppblåsbart liggunderlag.

Skulle väl snarare tro att det är uppenbart att det kyls från marken, påverkan från sidorna lär vara försumbart i jämförelse.

Och har man ett uppblåsbart liggunderlag med fyllning, så isolerar det helt enkelt i relation till R-värdet mot marken, egalt vilket som ligger överst.

//J
 
Det där Tyvekmaterialet verkar intressant! Har sett att det säljs kartor i detta material!

Riktigt bra och billigt. Kan nog inte komma på något smidigare och starkare. Har inte pajjat mitt ännu. Man kan tvätta det i maskin eller spola av det med trädgårdsslangen när man lortat ner det. Tror det jag har till 2-mannatältet väger 150-200 gram ca. Köpte billigt som metervara av en kille på ebay.co.uk för något år sedan. Testa!

/M
 
Skulle väl snarare tro att det är uppenbart att det kyls från marken, påverkan från sidorna lär vara försumbart i jämförelse.

Jag skrev ju en möjligt motiv till varför man inte ska ha det vanliga liggunderlaget under det uppblåsbara. Om man har liggunderlaget under det uppblåsbara så lär inte luften i det uppblåsbara kylas av marken eftersom det ligger ett isolerande liggunderlag mellan.
 
Nu blev det precis som det inte skulle. Prylhjärnan kom fram till att ett köp av en Synmat skulle kunna försvaras med att sambon kan använda det på sommaren =D

Det blev en Synmat 7LW, vilken skall kompletteras med cellplast i den mån det behövs.



Hej. Jag tror att detta enbart ska räcka för resan. har haft mitt i flera år och är mer än nöjd. För raster är en bit vanlig cellplats skönt och ger ju lite marginal till natten...
 
En formklippt fotprint ala lättviktspressening är bättre - desutom går den och använda som minitarp eller så.[/QUOTE]

Låter som en underbar idé. Hur mycket extra vikt blir det?
 
Dom fluffiga lättviktspresseningarna väger la lite under 100 gram kvadraten så nån överdriven viktökning blir det ju inte.

Komforten i tältet vid uppslagning på blött blir ju enormt mycket bättre - speciellt då man har abisd samt tidigare nämnda fördelar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.