Liggunderlag i fjällen?

Tältar du på högre höjd finns det risk att du har tjäle länge ner i marken även sommartid som kyler underifrån. Vill du inte investera i ett dyrare liggunderlag rekommenderar jag både från isolations- och komfortsynpunkt att du skaffar ett ca 10mm tjock liggunderlag med slutna celler. Finns ex Thermarest Ridgerest, Thermarest Z-lite, Bergans Extreme men även ClasOhlsson Asaklitt är rätt OK (dock ganska smalt med risk att axlar/armar hamnar utanför:
http://www.clasohlson.com/se/Liggunderlag-Asaklitt/Pr318259000

Bergans Extreme har bättre mått:
https://www.xxl.se/bergans-sleeping-mat-extreme-grey/p/1088500_1_style

Vad tror du om detta liggunderlag som har någon form av aluminiumliknande yta på sig?

https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/uteliv/146067001/x-ttl.so-sleepingmat-1-2.black

Har sett andra liggunderlag som ser likadana ut. Värmer de extra bra med den där beläggningen?

Det kanske mer handlar om tjocklek, desto tjockare liggunderlag desto mer isolering och värmer mer osv?

Det du länkade till på Clas Ohlson är det ett liggunderlag med slutna celler eller hur ser de ut?

(Har dålig koll på alla termer och vad allt kallas men ni kanske förstår ändå vad jag menar.)

Det jag var mest orolig över var väl att det skulle vara för tunt och bli för kallt med det liggunderlag jag har nu men om det inte är någon fara så får det duga denna gång
.
Det liggunderlag du har är ju inte extremt tunt och dess egenskaper har knappast försämrats med åren, så jag tycker du ska testa det som du redan har. Blir du "fjällbiten" så får du successivt förbättra du utrustning efter angelägenhet. Och som ofta påpekas: Att köpa beganade kvalitetsprylar kan vara en god idé.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
.
Det liggunderlag du har är ju inte extremt tunt och dess egenskaper har knappast försämrats med åren, så jag tycker du ska testa det som du redan har. Blir du "fjällbiten" så får du successivt förbättra du utrustning efter angelägenhet. Och som ofta påpekas: Att köpa beganade kvalitetsprylar kan vara en god idé.

Ja du har väl rätt, det var så jag hade planerat att göra från början.
:)

Det är väl mest oro just nu pga jag inte vet hur allt kommer att kännas eller fungera med utrustning osv eftersom det är första gången jag fjällvandrar.

Tack! :)

Det är väl mest oro just nu pga jag inte vet hur allt kommer att kännas eller fungera med utrustning osv eftersom det är första gången jag fjällvandrar.
Det är därför jag rekommenderar att du testar hemma först (allra helst genom att du vandrar nån mil i spöregn till nåt trevligt ställe och tältar där). Då får du lite uppfattning om vad som funkar och inte funkar, och kan fixa till det, när du nu *inte* är miltals från närmsta friluftsbutik :D.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips