Liggunderlag för nybörjare

Hej, ska ut nästa helg för att tälta en helg och är nu i färd med att skaffa det sista som behövs, så som liggunderlag. Har kikat lite på detta från clas ohlson http://www.clasohlson.com/se/Självuppblåsande-liggunderlag/31-8180
Verkar mer bekvämt med ett uppblåsbart, men finns det risk för att det blir "punka"? Är det någon som provat detta och vill recensera? :) Eller finns det något annat som någon vill rekommendera i samma prisklass? Väldigt tacksam för svar och hjälp!

Vi som växt upp med cellgummiunderlag klarade oss med det. Vanligtvis funkar även enklare luftfyllda underlag bra och gör det bekvämare. Vet inte vad det här väger men priset säger att det nog är tyngre och enklare. Har du inte så höga krav på vikten så är det nog inga problem. Själv har jag ett cellgummiunderlag alltid med mig eftersom jag vill slänga ut det enkelt när jag vill vila lite under raster. När jag vill sova extra bekvämt räcker det då att också ha ett kort luftfyllt underlag ovanpå så det täcker höft och rygg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Uppblåsbart är mycket skönare och bekvämare än cellplast.

Kolla om du tycker detta är prisvärt 200 pix mer än Clas Ohlsons men lite tjockare och från en mycket välrenommerad tillverkare. Ett R-värde på 3.7 funkar bra för tre säsonger, förstärker du med ett cellplast underlag ovanpå kan du sova skönt även om vintern.

Tack för era svar! Det på Classe väger 725, det är inte så mycket väl?

Tyvärr känns 500 lite väl saftigt med den ekonomin jag har nu, men tack för tipset! :)

Det är vanligt, men inte självklart, att uppblåsbara underlag upplevs som "bekvämare". Jag som är magsovare tycker t ex inte alls om dem - de ger efter under bäckenpartiet och jag vaknar med ont i korsryggen. Pumpar jag hårt för att slippa detta fenomen, är de inte skönare än min tunna Multimat, bara jag formar underlaget lite efter min kropp (typ lägger ett klädesplagg i höfthöjd).
Min dotter sover visserligen på sidan, men rör sig mycket och tycker att hon "skumpar iväg" från madrassen, i alla fall när den är lagom hårt pumpad för att vara skön.

Risken för felinvestering minskar med ökande erfarenhet. Jag anar att du därför helst inte vill spendera stora summor initialt. I ditt ställe skulle jag skaffa/låna billigaste sortens skumplastunderlag, ev dubbelt, och pröva mig fram. En veckoslutstur är ju ett bra testtillfälle - det blir inte någon katastrof om man sover lite sämre en enstaka natt.
Det billiga underlaget har du ändå nytta av sen - som picknickfilt, vinterkomplettering, råvara till grytmysare etc.

Jag skulle inte köpa några billiga uppblåsbara underlag om jag var du, det kommer antagligen inte att överleva länge. Satsa hellre på ett kvalitativt skumunderlag med äggkartongsform, de är lätta, slittåliga, mjuka och har helt okej isolation för sommarbruk. Då slipper du oroa dig för att punktera underlaget med en kvist när du lägger dig ner på marken också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips