Ligglängd

Vad betyder ordet "ligglängd", som används i sovsäckssammanhang, för något?

För att exemplifiera, om en sovsäck är sydd med en ligglängd på 190, är den då lagom för en 190 cm lång person eller är den alldeles för liten då den är 190?
 
Beror på...

annies; sa:
Vad betyder ordet "ligglängd", som används i sovsäckssammanhang, för något?

För att exemplifiera, om en sovsäck är sydd med en ligglängd på 190, är den då lagom för en 190 cm lång person eller är den alldeles för liten då den är 190?

Det kan nog vara både si och så. Har själv en sovsäck som enligt tillverkaren ska funka för personer upp till 183 cm i strl medium, den är dock för kort för min polare som är 180 och ganska lagom för mig som är 173. Det säkraste är väl att krypa ner och testa.

Mvh,

J
 
Är själv 190 och köper alltid storleken större än 190. Har för mig att nästa steg är 210, men jag kan ha fel.
Bär gärna dom extra hektona det handlar om, om jag får krypa ner i en tillräckligt lång sovsäck.
 
annies; sa:
Vad betyder ordet "ligglängd", som används i sovsäckssammanhang, för något?
Jag skulle vilja påstå att det ofta bara är ett riktmärke för hur lång en sovsäck är invändigt. Precis som med andra mått (t.ex. komforttemperatur) så varierar det ganska mycket mellan olika tillverkare. Jag har provat en säck med 182cm (min nästa? ;)) som känns lika rymlig som de sovsäckar med ligglängd på ca 195cm som jag har hemma. Det verkar t.ex. som om amerikaner har något längre centimetrar än svenskar och norrmän ;)
För att exemplifiera, om en sovsäck är sydd med en ligglängd på 190, är den då lagom för en 190 cm lång person eller är den alldeles för liten då den är 190?
Det går inte att säga säkert, även om säcken är exakt 190cm lång invändigt. Det beror ju litet grand på hur man ligger också. Om man sover i fosterställning så hjälper det ju inte om säcken är extra lång utan den ska ju antingen vara extra bred eller också ha ett system som t.ex. Mountain Equipments TDS. I vilket fall som helst så tycker jag att sovsäckens storlek ska väljas så optimalt som möjligt och det enda riktigt bra sättet är att prova i butiken. Om man inte får prova en sovsäck man ska lägga x tusen pengar på så tycker jag att man ska gå till en annan butik.
När man sedan har ett antal sovsäckar från olika tillverkare så blir det enklare att välja storlek... ;)
 
Tack

Tack för alla svar. Jag tror det blir att prova sovsäcken innan köp, för efter det man har läst här vågar man inte chansa. :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.