Lever ni? :-)

Nu undrar jag verkligen vad som hänt? Jag trodde att forumet skulle vara i full gång med vuxna män som är lyckliga som små barn på julafton vid det här laget.

För den som händelsevis glömt bort vad det är för dag kan jag meddela att EGNOS snurrar. Efter tio minuter hade jag korrigering på alla satelliter.
 
Berätta mera

För en, visserligen intresserad men dock, nybörjare på området: Ge gärna några korta punkter om varför vi skall gå i spinn idag p.g.a. EGNOS samt vilken teknik som krävs för fullt utnyttjande!

//Peter
 
Kalle Anka är slut nu

I korthet innebär det att mottagare som klarar av att ta emot WAAS (amerikanska)/EGNOS (europeiska) signaler kan få korrigeringsinformation som gör att noggrannheten på den angivna positionen ökar betydligt. De allra flesta GPS:er som släppts under de senaste 2 åren har denna möjlighet. Det europeiska systemet har från och med idag tagit bort den kod som gjorde att många mottagare även om de tog emot signalen inte använde den. Systemet är fortfarande under utveckling/test och det är först någon gång under 2004 (tror jag) som det tas i skarp drift.

Jag har tidigare ironiserat lite över den förväntan och uppståndelse som varit kring det hela och det är därför jag var så förvånad över lugnet när det nu alltså äntligen är julklappsutdelning. Under några dagar i November hade man också denna möjlighet men det betraktar jag mera som att barnen fick skaka på paketen och gissa vad som var i dem :)

Här är några av de senaste trådarna i forumet som behandlat ämnet:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16343
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18262
 
Re: Kalle Anka är slut nu

PR; sa:
I korthet innebär det att mottagare som klarar av att ta emot WAAS (amerikanska)/EGNOS (europeiska) signaler kan få korrigeringsinformation som gör att noggrannheten på den angivna positionen ökar betydligt. De allra flesta GPS:er som släppts under de senaste 2 åren har denna möjlighet. Det europeiska systemet har från och med idag tagit bort den kod som gjorde att många mottagare även om de tog emot signalen inte använde den. Systemet är fortfarande under utveckling/test och det är först någon gång under 2004 (tror jag) som det tas i skarp drift.

Jag har tidigare ironiserat lite över den förväntan och uppståndelse som varit kring det hela och det är därför jag var så förvånad över lugnet när det nu alltså äntligen är julklappsutdelning. Under några dagar i November hade man också denna möjlighet men det betraktar jag mera som att barnen fick skaka på paketen och gissa vad som var i dem :)

Här är några av de senaste trådarna i forumet som behandlat ämnet:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16343
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18262
Jag har inte vågat tro på det just denna dag ;-)

Janne
som f.ö. sitter inne med en rå förkylning...
 
PR; sa:
Nu undrar jag verkligen vad som hänt? Jag trodde att forumet skulle vara i full gång med vuxna män som är lyckliga som små barn på julafton vid det här laget.

För den som händelsevis glömt bort vad det är för dag kan jag meddela att EGNOS snurrar. Efter tio minuter hade jag korrigering på alla satelliter.

Det är 1:a April idag... Men eftersom du påminner mig så måste jag såklat prova. Men det är nog mer för att checka för jobbets räkning....

Dagens viktigaste händelse borde väl vara hockeyn!

/Andreas
 
Några siffror

Ingen har hitintills i denna tråd nämnt några reella tal på förbättringen konstigt nog.

När jag körde hem från jobb (Malmö) hade jag GPS:en på i bilen (med yttre antenn). Efter c:a 10 minuter dök EPE från 6 meter till 2 meter eller om man har inställningen "fötter" 7 st. sådana och det visades stabilt.

Tidigare, utan Egnos, har som bäst visats 5 meter på min Vista.

När man kör bil har man inte så stor glädje av den högre precisionen och i skogen lär det bli svårt att hålla kontakten med Egnos då satelliten bara ligger c:a 15 grader över horisonten i Skåne och lägre blir den tyvärr uppåt landet.

Någon som vet om Galileo, nästa större projekt efter Egnos, också bara kommer att ha geostationära satelliter eller om de kommer att ha en inklination så vi ser dem bättre på himmelen?

// Ingvar
 
Re: Några siffror

INWE; sa:
Ingen har hitintills i denna tråd nämnt några reella tal på förbättringen konstigt nog.
Min noggrannhet (enligt GPS:en) förbättras från 30-60m till 10-20m. Då "ser" jag bara en sektor av himlen och ligger ofta på gränsen till positionering överhuvudtaget.
Någon som vet om Galileo, nästa större projekt efter Egnos, också bara kommer att ha geostationära satelliter eller om de kommer att ha en inklination så vi ser dem bättre på himmelen?
Galileo om det nu verkligen blir av är ett konkurrerande system till GPS och det skall bli trettio satelliter i banor så de är definitivt inte geostationära. Galileo planeras tas i drift 2008 så det börjar ju bli dags att längta efter nästa julklapp nu :)
http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/galileo/index_en.htm
 
Re: Kalle Anka är slut nu

PR; sa:
I korthet innebär det att mottagare som klarar av att ta emot WAAS (amerikanska)/EGNOS (europeiska) signaler kan få korrigeringsinformation som gör att noggrannheten på den angivna positionen ökar betydligt. De allra flesta GPS:er som släppts under de senaste 2 åren har denna möjlighet.
Gäller detta min Garmin 45 oxå? : )
 
Re: Re: Kalle Anka är slut nu

kanotisten; sa:
Gäller detta min Garmin 45 oxå? : )
Garmin 45 är mycket äldre än 2 år, precis som min 12CX.
Kanske dags att byta upp sig, men jag vill först kolla hur iQue 3600 funkar och hur bra den nya Friluftskartan är. Friluftskartan ska lanseras i mars (i år antar jag :cool: ) och nu är det inte mars längre.

/Per Brune
 
Ja jävlar....


Då måste jag ju dra på mig paltorna och skena ut i denna sena timme och test lite, bara måste.....

Återkommer med resultatet.

MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Kartex lever Navigering 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.