Ledinformation på Dyviksudd

Var ute idag och kände lite på en led vid Dyviksudd, tyvärr var jag tvungen att fira av på halva eftersom jag saknade små friends (som iaf jag tyckte var nödvändigt för att fortsätta). Jag körde alltså aid, men nu undrar jag vad det är för led och om ni har nån information (jag har ingen sthlmsförare). Finns det nåt annkare på toppen? Det såg ut som att nån hade drytoolat där.

Leden ligger på hörnan kan man säga.

Här har ni en bild:

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16312

Tack på förhand

Det där är Kalkylerad fisk, 7+/8- (har jag för mig) gjord av Anders Lundahl. Sprickorna är även klättrade var för sig av Johan Luhr, typ grad 8.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Innan Lundahl friade den hade den gjorts artificiellt av (tror jag) Sven Blom och/eller Calle Persson (a.k.a. Balle Kalle Kobra), fast då hette den "Den döda fisken".

ok tack för hjälpen!

I förhållande till den här leden, vart ligger dom andra aidlederna som ska vara fina på Dyvik?

Frustrerande att inte ha en förare!

Precis runt hörnet till vänster går - genom taket - "A Bunch of Angles and Some Other Shit". Närmast till höger går "Fly and Die" (seriös, precis som namnet antyder). Nästa tydliga linje till höger om den är, om jag minns rätt, "Lord Hård".

Leden ska ha fått sitt namn efter en klätterhistoria. Det är december och Anders Lunhdal och Eva Selin är i Häggsta och klättrar med Janne Liljemark. Anders leder PO’s tak, Janne står på stora hyllan under Solskensleden (ca 2 m över backen) och säkrar. Eftersom klättringen är lätt (nåja…) har Anders inte lagt någon säkring. När han tar ett grepp får han en halv död fisk i handen (nix, inget skrivihop här inte). Det är kanske inte så konstigt om man i det läget inte riktigt tänker på att ropa ”Fisk” (för sten var det ju inte). Hursomhelst, ner åker fisken och träffar Janne. Som alla vet som fått en fisk i plytet när man står och säkrar så blir man lite, ska vi säga förvånad. Janne tappar balansen och rasar ner från hyllan. Det slutade med ett brutet ben för Janne, men karl’n hade sinnesnärvaro nog att slita ut tillräckligt med rep för att inte dra ner Anders. Kunde ha blivit riktigt tråkigt annars.

Aid på Dyvik

pecall; sa:
Precis runt hörnet till vänster går - genom taket - "A Bunch of Angles and Some Other Shit". Närmast till höger går "Fly and Die" (seriös, precis som namnet antyder). Nästa tydliga linje till höger om den är, om jag minns rätt, "Lord Hård".

Stämmer bra som PC skrev. Han kan sina lednamn han... Aidade här igår och det var kalas. Körde kalkylerad fisk upp till den lilla björken som har massor slingor (ruttna!) kvar från avfirningar, björken höll :) Grad C1 skulle jag tro (två fasta pitonger på mitten, onödiga).

Leden runt hörnet "A bunch of Angles and Some other shit" var också fin med tre fasta pitonger i taket (en mkt suspekt men den höll, den andra). Enligt föraren A1+. Problemet är att det inte finns något att fira av ifrån så man får gå på till toppen (fritt ca 5) vilket var lite läskigare (en fast aluhead på slutet). Ca 25 m lång.

Det var det vi hann på Lord Hård väggen. Premiär!

Leden "A Bunch of Angles and Some Other Shit" har numera blivit en aning hårdare då en liten del av leden rasat ner efter den tredje fasta pitongen. Inga större problem att ta sig förbi dock..

Även solen har sina fläckar. Turen närmast th om Kalkylerad fisk är inte Fly and die utan den som i föraren heter "Guillou låter sektledaren piska kvinna i tv". Guillou blev dock 2007 friklättrad av Stefan Wulf och heter numera "Inga vargar jagar mig". Vilket betyder att man bör undvika att aid-klättra denna med hammare. För visst gäller väl den etiken fortfarande, att man inte bör hamra på friklättrade leder?

Även solen har sina fläckar. Turen närmast th om Kalkylerad fisk är inte Fly and die utan den som i föraren heter "Guillou låter sektledaren piska kvinna i tv". Guillou blev dock 2007 friklättrad av Stefan Wulf och heter numera "Inga vargar jagar mig". Vilket betyder att man bör undvika att aid-klättra denna med hammare. För visst gäller väl den etiken fortfarande, att man inte bör hamra på friklättrade leder?

Clean-aid, med lite extra emfas på clean, är väl dock OK?

(Mitt aidande har hittills mest bestått i klättring på triviala leder, men då klimatet gör friklättring mindre lockande.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips