Ledinformation på Dyviksudd

Var ute idag och kände lite på en led vid Dyviksudd, tyvärr var jag tvungen att fira av på halva eftersom jag saknade små friends (som iaf jag tyckte var nödvändigt för att fortsätta). Jag körde alltså aid, men nu undrar jag vad det är för led och om ni har nån information (jag har ingen sthlmsförare). Finns det nåt annkare på toppen? Det såg ut som att nån hade drytoolat där.

Leden ligger på hörnan kan man säga.

Här har ni en bild:

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=16312

Tack på förhand
 
Det där är Kalkylerad fisk, 7+/8- (har jag för mig) gjord av Anders Lundahl. Sprickorna är även klättrade var för sig av Johan Luhr, typ grad 8.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Innan Lundahl friade den hade den gjorts artificiellt av (tror jag) Sven Blom och/eller Calle Persson (a.k.a. Balle Kalle Kobra), fast då hette den "Den döda fisken".
 
ok tack för hjälpen!

I förhållande till den här leden, vart ligger dom andra aidlederna som ska vara fina på Dyvik?

Frustrerande att inte ha en förare!
 
Precis runt hörnet till vänster går - genom taket - "A Bunch of Angles and Some Other Shit". Närmast till höger går "Fly and Die" (seriös, precis som namnet antyder). Nästa tydliga linje till höger om den är, om jag minns rätt, "Lord Hård".
 
Leden ska ha fått sitt namn efter en klätterhistoria. Det är december och Anders Lunhdal och Eva Selin är i Häggsta och klättrar med Janne Liljemark. Anders leder PO’s tak, Janne står på stora hyllan under Solskensleden (ca 2 m över backen) och säkrar. Eftersom klättringen är lätt (nåja…) har Anders inte lagt någon säkring. När han tar ett grepp får han en halv död fisk i handen (nix, inget skrivihop här inte). Det är kanske inte så konstigt om man i det läget inte riktigt tänker på att ropa ”Fisk” (för sten var det ju inte). Hursomhelst, ner åker fisken och träffar Janne. Som alla vet som fått en fisk i plytet när man står och säkrar så blir man lite, ska vi säga förvånad. Janne tappar balansen och rasar ner från hyllan. Det slutade med ett brutet ben för Janne, men karl’n hade sinnesnärvaro nog att slita ut tillräckligt med rep för att inte dra ner Anders. Kunde ha blivit riktigt tråkigt annars.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Aid på Dyvik

pecall; sa:
Precis runt hörnet till vänster går - genom taket - "A Bunch of Angles and Some Other Shit". Närmast till höger går "Fly and Die" (seriös, precis som namnet antyder). Nästa tydliga linje till höger om den är, om jag minns rätt, "Lord Hård".

Stämmer bra som PC skrev. Han kan sina lednamn han... Aidade här igår och det var kalas. Körde kalkylerad fisk upp till den lilla björken som har massor slingor (ruttna!) kvar från avfirningar, björken höll :) Grad C1 skulle jag tro (två fasta pitonger på mitten, onödiga).

Leden runt hörnet "A bunch of Angles and Some other shit" var också fin med tre fasta pitonger i taket (en mkt suspekt men den höll, den andra). Enligt föraren A1+. Problemet är att det inte finns något att fira av ifrån så man får gå på till toppen (fritt ca 5) vilket var lite läskigare (en fast aluhead på slutet). Ca 25 m lång.

Det var det vi hann på Lord Hård väggen. Premiär!
 
Leden "A Bunch of Angles and Some Other Shit" har numera blivit en aning hårdare då en liten del av leden rasat ner efter den tredje fasta pitongen. Inga större problem att ta sig förbi dock..
 
Även solen har sina fläckar. Turen närmast th om Kalkylerad fisk är inte Fly and die utan den som i föraren heter "Guillou låter sektledaren piska kvinna i tv". Guillou blev dock 2007 friklättrad av Stefan Wulf och heter numera "Inga vargar jagar mig". Vilket betyder att man bör undvika att aid-klättra denna med hammare. För visst gäller väl den etiken fortfarande, att man inte bör hamra på friklättrade leder?
 
Även solen har sina fläckar. Turen närmast th om Kalkylerad fisk är inte Fly and die utan den som i föraren heter "Guillou låter sektledaren piska kvinna i tv". Guillou blev dock 2007 friklättrad av Stefan Wulf och heter numera "Inga vargar jagar mig". Vilket betyder att man bör undvika att aid-klättra denna med hammare. För visst gäller väl den etiken fortfarande, att man inte bör hamra på friklättrade leder?


Clean-aid, med lite extra emfas på clean, är väl dock OK?

(Mitt aidande har hittills mest bestått i klättring på triviala leder, men då klimatet gör friklättring mindre lockande.)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.