leder i södra sverige

jag tänkte vandra några dagar i södra sverige (bor i göteborg) men jag vill inte snubbla fram på minimala skogsstigar och hela tiden få en massa spindelväv i ansiktet. istället hade jag tänkt mig att vandra på små grusvägar genom vackert kulturlandskap. lönnebergaleden låter fin men jag söker andra alternativ.

någon som har några förslag ?

jock scott
 

Guest

Gäst
Skåneleden är nog svaret...

Det låter helt klart som du skall ta en titt på skåneleden. Här är lederna utlagda längs, för det mesta, grusvägar som går genom skogar i skåne. Det finns naturligtvis även mer "svårforcerad" terräng som man får ta sig förbi på vissa ställen med risk för lite spindelväv, men det är nog inte allt för farligt.
Ta en titt på http://www.skaneleden.org för tips på leder. Själv kan jag rekomendera området kring Söderåsen, även de sydvästra delarna av leden/lederna. Lycka till med din vandring! T ex Ås-Ås leden med start i Åstorp och vandring ner mot Höör, Hörby.
[Ändrat av f94bw 2001-07-22 kl 18:06]
 
Kustleden Ystad-Åhus

Är väldigt fin jag har nu gått alla delar utom två, mest grusväg, gamla kustridarvägen, strandängar o strandskog. Vackert och relativt nära mellan affärerna-så att man kan gå mycket lätt.....
[Ändrat av johankse 2001-07-23 kl 08:46]
 

Guest

Gäst
lite närmare!

Riktigt häftig natur upplever man alldeles söder om göteborg!
Starta i norra delen av sandsjöbacka naturreservat, väster om lindome (kolla gula sidornas karta) och gå söderut. Här finns även rundspår på några km om man inte vill övernatta. Vill du så kan du starta vid sisjön istället och få en dag extra. De olika lederna är tydligt markerade och vältrampade. Väl i halland (man närmar sig kungsbacka relativt snabbt) blir bohusleden hallandsleden, med rastplatser/vindskydd ca var 15 km. Olika partier bjuder på olika natur men ett tips är en paus på fjärås bräcka en mil söder om kungsbacka.

Ring turistbyrån för info & karta, de i halmstad ska ha koll. Go tur! /kimman
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...