Led med stigning? Träning inför årets fjällvandring

Hej
I sommar ska vi vandra med utgångspunkt från Nikkaloukta eller kanske Abisko o bla försöka nå Kebnes topp. För att det ska bli riktigt roligt behöver vi träna - alltså vandra m packning några helger i backig terräng innan det bär av. Vår närmsta terräng är dock ganska platt. Några år har vi tränat i en slalombacke innan vi vandrat i Norge, men det är verkligen inte kul.....

Finns det tips på bra vandringsställen med backar?

Vi bor i Oxelösund(10 mil) ner efter kusten från Stockholm.

Vänliga hälsningar Kristina
 
Konditionsträning är en färskvara och träningen bör därför ske minst 3 dagar i veckan. Att ge sig ut och gå ett par helger ger rätt lite resultat. Tränar ni inte redan löpning bör ni sätta igång med det - nu.
 
Jo vi tränar en hel del annat, men med åren så blir det allt tydligare att jag måste träna det jag ska göra. "Grundträning" räcker inte längre. Löpning och bära ryggsäck på fjället går inte på ett ut. Träna med ryggsäck behövdes inte före 35.....

Är det ingen som har tips på led med backar?

/Kristina
 
Kinnekulle eller Omberg?

Ganska backigt... men inte extremt på något sätt... annars så tycker jag att låglandsleder som Östgötaleden och Sörmlandsleden är ganska kuperade, några vändor där brukar räcka.

/Thomas
 
Hej Kristina,

Förra året åkte jag ungefär på samma tur. Jag bor i Skåne och saknar möjligheter att träna på "riktig terräng". Jag gick runt Lund en gång i vecka i 3 månader med ris, vatten och kataloger i ryggsäcken och det fungerar utmärkt. Lycka till!
 
Hej igen

och tack för svaren!

Vi går med sandsäckar i ryggsäckarna efter diverse mindre lyckade tester med vattendunkar o dyl...:)

Kinnekulle har vi gått, den var fin(!) och sörmlandsleden bor vi vid. Den är också fin, men jag tror man blir lite hemmablind, sträckorna runt oss är rätt uttjatade.

Östgötaleden har vi dock aldrig provat. Vet du var det är mest backar?

/Kristina

ps Vi har vårsol!!!
 
Gålö Natrurreservat och Booleden

Hej,

Om du vill prova på en backig led skulle jag rekommendera Gålö Naturreservat. Där var det väldigt mycket upp och ner......
Titta in på vår hemsida så kan du se bilder från leden.
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=220

Även Booleden var rätt kupperad, se bifogad länk.
http://www.traneving.se/index.php?tbl_menuID=202

Tja, det var de jag kunde komma på så där på rak arm ;)
Hoppas att du fick nytta av tipsen.

www.traneving.se
/Helena
 
Östgötaleden har vi dock aldrig provat. Vet du var det är mest backar?

Tittar på Blåa Kartan, runt Kisa ser det ut att vara rätt så tätt mellan höjdkurvorna. Sen är det lite svårt att se hur leden går i förhållande till terrängen.
Norr om Norrköping är ju också rätt så kuperat, lite närmare från "Ocklesund" också. :)
 
Ha Ha, ja kring Kisa är det förjäkligt backigt.
Kolmârden är väl oxâ tänkbart om man ska hâlla sig i Östergötland iallafall. Förutom Omberg sâ är ju resten rätt platt.
 
Ett alternativ om ni redan springer är att springa med ryggsäck. Det behövs inte mycket vikt för att det ska märkas tydligt, åtminstone inte i början. Fördelen med det är ju att det blir kontinuerligt. Om man brukar springa till jobbet eller dyl. förenklar det dessutom att kunna ta med ryggsäck.
Sen är det bara att öka vikten allteftersom. Ökar man för mycket direkt så blir det lätt tråkigt att springa och risken för skador ökar.
Enligt mitt tycke är det bättre att satsa på en ryggsäck som sitter bra än en som är så viktbantad som möjligt när man springer med den, någon inte alltför extrem multisportryggsäck är nog lämplig. De allra lättaste säckarna tål inte daglig användning.... Jag gillar "Kim AR 25" när jag köpte den var den inte alltför dyr sitter bra och hyfsat slittålig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...