Lavvu från Röda stjärnan

Nu har brevbäraren varit här och levererat en lavvu från R.S, den med snökappa, alltså kjol. Tog den mindre då jag redan har en större kåta för det större sällskapet. Tänkt användas på fjället, i skogen och där den går att slå upp. Kompletterar den med en lättviktskamin Smilodon från en stor näthandel.
Har sedan tidigare två mindre myggnätstält som borde bli bra att hänga upp i kåtan och kanske tar med mindre pressening att lägga ut som innergolv.
Ser fram emot kommande nätter. Rapporter kommer.
Någon som har liknande setup?

Jag har den stora och den lilla. Båda utan snökappa.
Har sovit ett par nätter med kamin i båda.
Tycker kvaliteten är helt ok. Definitivt för priset bra, men inte expeditionskvalitet direkt.

Det lilla tältet blev stående (utan värme) när det kom ett snöfall på ca 10cm. Det knäckte mittstolpen. Dock höll duken, och jag köpte en ny grövre mittstolpe bara.
Tältpinnarna av Y-typ ser bra ut men böjs lätt tycker jag.

Jag skulle inte använda dessa tält till fjälls om jag inte har riktigt trygga backuplösningar. Tälta intill raststuga skulle funka såklart.
De är lätta och trevliga.

Jag har den stora och den lilla. Båda utan snökappa.
Har sovit ett par nätter med kamin i båda.
Tycker kvaliteten är helt ok. Definitivt för priset bra, men inte expeditionskvalitet direkt.

Det lilla tältet blev stående (utan värme) när det kom ett snöfall på ca 10cm. Det knäckte mittstolpen. Dock höll duken, och jag köpte en ny grövre mittstolpe bara.
Tältpinnarna av Y-typ ser bra ut men böjs lätt tycker jag.

Jag skulle inte använda dessa tält till fjälls om jag inte har riktigt trygga backuplösningar. Tälta intill raststuga skulle funka såklart.
De är lätta och trevliga.
Så skaffa stadigare tältpinnar och kanske en stadigare mittstång är rekommendationen?
Du tänker inte till fjälls, vad är det som känns tveksamt?

Det är väl att jag inte riktigt vågar tro att den klarar vindstyrkor som man behöver vara beredd för på fjället. I skogen blåser det sällan så mycket, men i fjällen kan det komma oväntat vad jag förstår.
Möjligt att sömmar och linfästen inte riktigt pallar.

Det är väl att jag inte riktigt vågar tro att den klarar vindstyrkor som man behöver vara beredd för på fjället. I skogen blåser det sällan så mycket, men i fjällen kan det komma oväntat vad jag förstår.
Möjligt att sömmar och linfästen inte riktigt pallar.
Jo vindarna är jag bekant med. Storkåtan är stormtestad och den höll. Ska kika på sömmar och linfästen när jag klappar upp den. Annars så är ju formen sådan att den inte fångar vind utan styr undan den så som en kåta ska göra.

Det var en bra pris på lavvu och väger ganska lite. Så varför inte.
Själv har jag använt pyramidtält på kalfjället och det var inga problem med stabiliteten i vind. Mittstången i mitt är 11 mm diameter kolfiber. Förankring är viktigt, jag skulle definitivt skaffa andra markpinnar, tex y-formade från Hilleberg.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Det var en bra pris på lavvu och väger ganska lite. Så varför inte.
Själv har jag använt pyramidtält på kalfjället och det var inga problem med stabiliteten i vind. Mittstången i mitt är 11 mm diameter kolfiber. Förankring är viktigt, jag skulle definitivt skaffa andra markpinnar, tex y-formade från Hilleberg.
Ja det är vikten och användbarheten jag hoppas på. Jag har varit många nätter i ett äldre fjällräven pyramidtält som barn. Ska kika på markpinnarna och fundera över dom. Och sömmarna som jag skrev tidigare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips