avslutatmedlemskap1004
Avstängd
Eller: Hallelujah!
carl_; sa:På vandringen i sommar kommer jag att ta med en lättad variant av "gideonitbibeln" (en sån där liten pocketbibel som delas ut gratis, större versioner finns på nästan alla hotell osv.) Jag plockade isär "inbindningen" och tog med några delar ur nya testamentet. Vikten blev blyga 28g mot 117g(?) i obantat utförande. _Många_ timmars bra och uppbygglig läsning för de grammen, speciellt om man läser med eftertanke!
Nordesjö; sa:carl_; sa:Bra läsning har föreslagits tidigare i tråden (eller och jag skulle vilja slå ett slag för världens mest lästa bok, bibeln. /.../ en fjällvandring ute i det fria är ett perfekt tillfälle att nosa närmare på den.
För den som tror på en gud borde det väl verkligen vara att gå över ån efter vatten att läsa om honom i en bok när när man befinner sig på vandring i fjällen?
Ungefär som att lyssna på sin MP3-spelare när man står längst fram på en konsert.![]()
titantomten; sa:Hmm...om jag nu står där på kalfjället och känner mig maximalt andlig och nära gud, både bildligt och bokstavligt - då kan jag väl inte stå där med en SÖNDERRIVEN bibel, eller ? Känns lite som att stå med en halvt uppbränd amerikansk flagga i ankomsthallen på JFK.
carl_; sa:aölsdkjflöaskdfjlöasdkjflasdjflaksdjf bla bla bla
Mitt inlägg var definitivt inget sabbande och sen har samtalet fortsatt som det brukar. Inte helt ovanligt att folk bemöter inlägg på ett diskussionsforum liksom.. På den här tråden och originaltråden finns det massor av tips som folk har gett. En del har det pratats mer om, andra mindre. Just nu är bibeln och groddar på tapeten. Märkligare än så är det inte.jamo; sa:carl_; sa:aölsdkjflöaskdfjlöasdkjflasdjflaksdjf bla bla bla
men för helvete, sluta.. predika inte i ett forum om friluftsliv, pastörera på lämpligare plats. och sabba inte en vettig tråd.
carl_; sa:Först och främst ska man ha klart för sig att bibeln verkligen inte är en bok bara för de som tror på Gud utan för alla!
carl_; sa:Om jag sen förstår dig rätt så menar du att själva fjällvandringen i sig kan vara en "religös upplevelse" eller något i den stilen.
carl_; sa:Genom att läsa i bibeln, till exempel om Jesus, ser vi hur Gud är (Hebr 1:3).
jamo; sa:carl_; sa:aölsdkjflöaskdfjlöasdkjflasdjflaksdjf bla bla bla
men för helvete, sluta.. predika inte i ett forum om friluftsliv, pastörera på lämpligare plats. och sabba inte en vettig tråd.
Inte för mig heller. För mig har den lika mycket med årets alla dagar att göra och jag skulle alltid rekommendera den. Gillar man att läsa och är på jakt efter bra läsning _tex._ inför en fjällvandring så rekommenderar jag den alltså även då.Nordesjö; sa:Absolut. Men för mig har inte bibeln något särskilt att göra med fjällvandring
Det har ju blivit ett brett allmänt vedertaget uttryck för upplevelser som inte alls behöver innefatta Gud. Upplevelser som blir väldigt speciella på något sätt, ja du har nog hört uttrycket förr. Med den innebörden kan ju en fjällvandring innehålla sådana. I ett försök att skilja detta från vad jag skulle kalla att möta Gud, känna Guds närvaro eller något annat liknande, skrev jag "religös upplevelse" inom situationstecken, men det var inte tydligt nog förstår jag i efterhand.Nordesjö; sa:"Religiösa upplevelser" är ett begrepp jag inte skulle använda om jag var troende.
Jag antar att vi inte läser in samma sak i begreppet. Livet är så klart inte alltid en dans på rosor bara för att man är kristen. Att Gud alltid är med en, innebär inte att man ständigt går i ett känslorus, men iblandNordesjö; sa:Om inte varje sekund är en religiös upplevelse tycker jag att man har missat nåt.
bananmannen; sa:Vad säger ni bokmalar i mötet, vad finns det för lågviktsböcker ute på marknaden?