Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Hej Daniel
Varför man gör kartor där man i vissa länder använder delar av minuter och i andra länder sekunder och delar av sekunder vet jag inte. I svenska sjökort används delar av minuter, men vi behöver inte gå längre än till Danmark och dess specialer för att träffa på sekunder. Det är viktigt att detta stämmer mellan GPS och karta, gör det inte det kan felet på våra breddgrader bli så stort som 0,45 NM
Hälsningar Ove
Finns det mer än ett sätt att göra något på, kan man vara övertygad om att varje sätt får sina anhängare.
Det förekommer även decimala grader. En GPS kan i regel ställas in på tre olika format för lat/long:
Hej Christoffer
I latitudskalan är m 1852m, tredje decimalen en tusendel 1,85m. I longitudskalan på mina breddgrader (57 25 N) är m ca 1000m, tredje decimalen då ca 1 m
Hälsningar Ove
Om det inte är bekant, eller "begripet", så får man fram förhållandet för longitudskalan genom att multiplicera med cosinus på latituden.
Eftersom cos(57) = 0,54, och 0,54*1852 = 1008, så blir det enligt inlägget ovan.
Nä. Det finns normalt sett inga decimaler. Rikets nät/RT90 anges vanligen med två sjusiffriga heltal. Där är sista siffran en meter. Om det finns en decimal är det decimeter osv.
Notera att Rikets nät/RT 90 är rätvinkligt, så en siffra är en meter, oavsett var du befinner dig. På grund av att jordens form inte riktigt passar till detta, är Rikets nät/RT 90 inte definierat utanför en rektangel, som omskriver Sverige.
Nä. Det finns normalt sett inga decimaler. Rikets nät/RT90 anges vanligen med två sjusiffriga heltal. Där är sista siffran en meter. Om det finns en decimal är det decimeter osv.
Det där med decimaler i RT 90 beror förståss på i vilken prisklass det är på GPS mottagaren, Snackar vi hobbyGPS typ Garmin Magellan och Silva m fl så behövs inte några decimaler i RT 90 p.g.a. dålig noggrannhet. Snackar vi RTK GPS och nätverks RTK (proffs GPS utrustningar för ca 200-300 lakan) så är 2-3 decimaler en självklarhet i RT 90 - både i sidled och i höjd.
F.ö. är RT 90 så sakta på väg bort och ersätts succesivt med SWEREF 99 om lantmäteriet får som de vill.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer