Spännande. Jag är dock en stugvandrare så jag får väl kolla hur det blir med sådana möjligheter när allt är klart.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll
- Trådstartare bjornbuse
- Start datum
Enligt länsstyrelsens hemsida ska leden vara färdig hösten 2021.När beräknas de vara färdiga med Leden? Hur blöt är leden i mitten på juni och finns det snö på leden?
Vandring i Södra Lapplandsfjällen i mitten av juni tror jag är ganska blött och med en hel del snö kvar på leden. Självfallet varierar det mycket mellan åren. STF:s fjällstugor brukar öppna vid midsommar, vilket kan anses vara starttidpunkten för fjällvandring häruppe.
Vilka stugor som kommer finnas har vi svar på redan. Jag har beskrivit dem i mitt inlägg #9 på första sidan.Spännande. Jag är dock en stugvandrare så jag får väl kolla hur det blir med sådana möjligheter när allt är klart.
Ja jag vet.... men jag hoppas på någon stuga mer. Allt är väl inte 100 ännu.
Det börjar närma sig klart.
www.svt.se
Snart invigs Lapplandsleden – ny sträcka förlänger Kungsleden
Fjällturismen i Sverige är inne i en riktig boom och snart öppnas en ny led som förlänger Kungsleden med 19 mil. Lapplandsleden kommer att gå mellan Hemavan och Borgafjäll genom de västerbottniska fjällen. – Det är ett helt fantastiskt område att gå igenom, säger Johan Lindberg, fjällsamordnare...

Proviantera kan man göra i Klimpfjäll och samtidigt ladda mobilen. I övrigt får man bära maten på ryggen. Kartor finns naturligtvis, men jag är inte uppdaterad där.Är lite sugen på att gå leden. Någon som vet om den passerar platser där man kan proviantera? Finns det en karta över ledsträckningen?
Misstänkte det. Då blir det att bära mat för sisådär 15 mils vandring, det är nog lite mer än vad jag orkar. Skulle kanske gå att dela upp den i två etapper, med start från vägen mot Kittelfjäll…Proviantera kan man göra i Klimpfjäll och samtidigt ladda mobilen. I övrigt får man bära maten på ryggen. Kartor finns naturligtvis, men jag är inte uppdaterad där.
Hittade en hyfsad karta här.
Du kan kolla med Tärna Vilt som håller till i Boxfjäll/Joesjö. De säljer en del mat, men är osäker på exakt vad.Misstänkte det. Då blir det att bära mat för sisådär 15 mils vandring, det är nog lite mer än vad jag orkar. Skulle kanske gå att dela upp den i två etapper, med start från vägen mot Kittelfjäll…
Tack för tipset, ska kolla med dem om jag bestämmer mig för att gå leden.Du kan kolla med Tärna Vilt som håller till i Boxfjäll/Joesjö. De säljer en del mat, men är osäker på exakt vad.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg