Långsiktig plan för familjen

Prio var ett underlag till mig. Frun är ganska nöjd med dom vi har med ett cellplast under. Hon är betydligt kortare och lättare, ej heller lika frusen som mig. Men tack för tipset!
Det verkar dock som att Outnorth inte säljer det där längre.

Här finns det dock:
https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/liggunderlag/mammut-light-pump-mat-ul

Bredden på 52 cm, vet du om det är på bredaste stället, eller om det är bredare än så där?

Det är 63 på det bredaste stället. Mätt på mitt eget.
Det breda området är ca 80cm långt.
 
Tack för tipset!
Känns mer och mer som att light-grejer inte riktigt är för mig. Bär hellre 1 kg extra då man får mer mmVP och förmodligen längre livslängd på grejerna. Och då till lägre inköpspris.


om man ska ha en large.

Om jag tolkar dig rätt så kommer du behöva inhandla en hel del utrustning framöver. Det är inte kul att köpa dyr utrustning för att sedan ångra sig och köpa ny dyr utrustning igen.
Nu har du chansen att köpa lätta saker på en gång. De är inte lika tåliga som tyngre motsvarigheter, men de är inte ömtåliga för det.
Tänk på att ni ska bära barnets utrustning också.

Min burna utrustning för fjällen har minskat med över 10 kg sen jag började vandra. Delar av det är såklart avsaknad av onödiga saker, men mycket kommer ifrån lättare utrustning.

1 kg hit eller dit på 15 kg baspackning är inte så mycket.
1 kg hit eller dit på 8 kg baspackning är desto mer.

T.ex:
Behöver du verkligen ett liggunderlag som är extra brett och extra långt?
Jag var övertygad om att jag behövde det. Sen testade jag ett vanligt som vägde 700 g mindre. Jag tyckte det var skönare än det stora, och storleken räckte till.

Ett tips i all välmening =)


Summering - frågor
- Liggunderlag till frun, tips för användning 3 säsonger?


Bonus
Drömmer även om en Tentipi 7 BP för att använda när tillfället ges. Men det är bara en dröm så länge.

Liggunderlag:
Thermarest neoair xlite i normal storlek. Går att få tag i för under 2000 kr om man har tid att vänta litet. Skönt, varmt, lätt. Finns även i dammodell med bredare höftparti.


Du är ett halvår för sen. Sålde min Tentipi 7 bp med kamin i september.
6 mil från Luleå ;)
 
Du har fått väldigt många bra specifika svar i den här tråden så jag vill komma med min egna allmänna inköpsfilosofi.

Om man som du planerar långsiktigt och räknar med att använda grejerna mycket är inköpspris inte lika relevant. Det är viktigare att man får något man trivs med länge för då blir kronan per användning låg.

Om vi tar sovsäckarna som exempel. Den dyraste du kollade på från Marmot må ha varit 1200 kronor dyrare men vägde 500 gram mindre än Sawtooth. Om du är ute mycket kommer du börja ifrågasätta varför du bär ett halvt kilo mer för något som inte tillför något extra och till slut (i mitt fall) vilja köpa nytt. Är det ett långsiktigt köp är det vettigare att spara ihop 1200 kronor extra och köpa det bättre direkt för att annars riskerar man att hamna i en situation där man betalar 2xSawtooth +1200:- och då kommer även krona per användning att vara högre. Jag misstänker även att du kommer få bära mycket åt dina barn i alla fall initialt och då är inte bara viktminskning utan även volymminskningen i en bättre sovsäck viktigt.

När det kommer till tält så skulle jag initialt köpt ett större 3 personstunneltält med stor absid som sen kan kompletteras senare med ett kupoltält för två. Det ger att du har båda tälttyperna då de har olika fördelar och nackdelar och därför kan anpassa din uppsättning utifrån typ av tur. Själv är jag en Hilleberg-fanboy men det enda som egentligen är viktigt är att man reser inner- och yttertält samtidigt, att det är bra ventilation och att storleken är rätt för dina ändamål.

Hej, och tack för dina synpunkter!
Kan hålla med om att en Hydrogen istället för en Sawtooth verkar rimligt. Den har dock lite sämre temp-rating, men den ska nog duga för svensk sommar. Håller med om att volym och vikt är mer tilltalande på den. Det var dock bara 700 kr skillnad mellan Hydrogen och Sawtooth.
Det är när man går upp på en Helium som priset sticker iväg lite, men då är den inte märkbart mycket lättare (150 gram lättare och 1300 kr dyrare, och liknande temp-rating)



Det är 63 på det bredaste stället. Mätt på mitt eget.
Det breda området är ca 80cm långt.

Okej, tack!

Om jag tolkar dig rätt så kommer du behöva inhandla en hel del utrustning framöver. Det är inte kul att köpa dyr utrustning för att sedan ångra sig och köpa ny dyr utrustning igen.
Nu har du chansen att köpa lätta saker på en gång. De är inte lika tåliga som tyngre motsvarigheter, men de är inte ömtåliga för det.
Tänk på att ni ska bära barnets utrustning också.

Min burna utrustning för fjällen har minskat med över 10 kg sen jag började vandra. Delar av det är såklart avsaknad av onödiga saker, men mycket kommer ifrån lättare utrustning.

1 kg hit eller dit på 15 kg baspackning är inte så mycket.
1 kg hit eller dit på 8 kg baspackning är desto mer.

T.ex:
Behöver du verkligen ett liggunderlag som är extra brett och extra långt?
Jag var övertygad om att jag behövde det. Sen testade jag ett vanligt som vägde 700 g mindre. Jag tyckte det var skönare än det stora, och storleken räckte till.

Ett tips i all välmening =)




Liggunderlag:
Thermarest neoair xlite i normal storlek. Går att få tag i för under 2000 kr om man har tid att vänta litet. Skönt, varmt, lätt. Finns även i dammodell med bredare höftparti.


Du är ett halvår för sen. Sålde min Tentipi 7 bp med kamin i september.
6 mil från Luleå ;)


Tack för input! Försöker så gott jag kan att köpa begad utrustning, primärt för att hålla priset nere. På så vis håller man även en eventuell förlust nere om man ska sälja vidare sen. Ibland kan man till och med få mer än man gav :)

700 gram mer för ett long-wide låter som en brutal skillnad. Det kan inte ha varit samma liggunderlag i grunden som du kikade på?
Synmat 7 LW väger 1 100 gram (1 065 enligt någon sida).
Synmat 7 M väger 860 gram.

Samma förhållande gäller nog dom flesta underlag av samma sort. Gällande att ha en long-wide så ja, jag tror jag behöver det. Är 185 cm lång, så ett underlag på 185 cm känns för kort. Har ett sånt idag och det är lätt att fötterna hamnar utanför i fotändan.

Jag kommer prova och utvärdera det begade therm-a-rest long-wide jag köpte.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få, stort tack till alla som är med och bidrar!
 
Hej, och tack för dina synpunkter!
Kan hålla med om att en Hydrogen istället för en Sawtooth verkar rimligt. Den har dock lite sämre temp-rating, men den ska nog duga för svensk sommar. Håller med om att volym och vikt är mer tilltalande på den. Det var dock bara 700 kr skillnad mellan Hydrogen och Sawtooth.
Det är när man går upp på en Helium som priset sticker iväg lite, men då är den inte märkbart mycket lättare (150 gram lättare och 1300 kr dyrare, och liknande temp-rating)

700 gram mer för ett long-wide låter som en brutal skillnad. Det kan inte ha varit samma liggunderlag i grunden som du kikade på?
Synmat 7 LW väger 1 100 gram (1 065 enligt någon sida).
Synmat 7 M väger 860 gram.

För liknande temp rating är inte Hydrogen jämförbar med Sawtooth, Hydrogen är en sommarsäck medan Sawtooth eller Helium är mer en 3-säsongssäck.

Exped Synmat 7 finns även i en MW version som är ett bra alternativ för den som inte är mer än drygt 180cm lång och vill ha lite mer bredd på liggunderlaget. Vi har både en M, en MW och en LW i familjen. Ungefär 150g skiljer 7M från 7MW i vikt.
 
För liknande temp rating är inte Hydrogen jämförbar med Sawtooth, Hydrogen är en sommarsäck medan Sawtooth eller Helium är mer en 3-säsongssäck.

Exped Synmat 7 finns även i en MW version som är ett bra alternativ för den som inte är mer än drygt 180cm lång och vill ha lite mer bredd på liggunderlaget. Vi har både en M, en MW och en LW i familjen. Ungefär 150g skiljer 7M från 7MW i vikt.

Ja, jo, jag förstår att det är skillnad på säckarna.
Det jag däremot finner udda är hur pass liten skillnad i vikt det är på Sawtooth och Helium, är det så liten skillnad på 650 dun och 800 dun?
 
Ja, jo, jag förstår att det är skillnad på säckarna.
Det jag däremot finner udda är hur pass liten skillnad i vikt det är på Sawtooth och Helium, är det så liten skillnad på 650 dun och 800 dun?

Skillnaden enligt Marmots hemsida för Regular är runt 200g mellan Helium (935g) och Sawtooth (1130g) vilket förklaras av högre dunkvalitet i Helium och tunnare vävar. I vikten på sovsäckar ingår normalt inte packpåsen, så den får du räkna med tillkommer.
 
Även jag står efter lite surrande i andra trådar inför valet och kvalet mellan dessa båda säckar. Hade i princip bestämt mig för Helium, men nu när jag tänker på det - för en ”kostnad” på 275 gram får man en säck som med lite is i magen kostar hälften, och dessutom är gjord i material med högre slitstyrka. Kan någon övertyga mig tillbaka om motsatsen? [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Även jag står efter lite surrande i andra trådar inför valet och kvalet mellan dessa båda säckar. Hade i princip bestämt mig för Helium, men nu när jag tänker på det - för en ”kostnad” på 275 gram får man en säck som med lite is i magen kostar hälften, och dessutom är gjord i material med högre slitstyrka. Kan någon övertyga mig tillbaka om motsatsen? [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Okej, kul med någon i samma sits!
Även om jag är för att köpa bra grejer direkt, så finns det en gräns.
Låt säga att Sawtoothen är 1300 kr billigare än Helium. Finns det annat du kan lägga 1300 kr på för att komma ner mer i vikt?
Tex ett nytt underlag, ett nytt kök, eller vad det nu må vara =)
 
Hm! Intressant vinkel. Är ganska nyvaknad med ett ”eget” friluftsintresse - har mest hakat på vänner och föräldrarna under uppväxten tidigare - så det har blivit en del inköp inför coronasommar och (förhoppningsvis..) en fjälltur i höst, och de flesta större prioriteringar är redan gjorda.

Tänkte inledningsvis att det här med att jaga gram inte var min grej, men jag börjar inse när packlistan håller på att ta form att det kanske ändå är en faktor man bör ta i beaktan...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Basecamp

Hej!

Även om det var ett tag sedan barnen var små... men så här gjorde vi och sett i perspektiv så tycker jag att det i stort fungerat bra.

Vi koncentrerade oss på "Basecamps" och gjorde utflykter därifrån då man generellt behöver en massa prylar när de är små och ungarna tar hur mycket plats som helst i tältet att räkna centimetrar som man gör till vuxna funkar inte... då ungarna lägger sig på tvären i sömnen och sparkar tills de får plats :)
Vi valde ett stort tält (Bergans Wiglo) och släpade ut det till ett bra campinställe och sedan utgick vi därifrån med lätt packning. Blev det sedan en regndag så fanns det utrymme för barn med spring i benen att köra ett oändligt antal varv runt mittstolpen. Höjden i tältet grorde också att man kan hänga blöta kläder på tork högst upp, Vi skaffade även en mycket enkel värmekälla som vi satt fast högt upp på mittpelaren för att kunna torka kläder vid blötväder.
Nackdelarna med detta är väl att det är tungt samt att man får leta lite längre efter en tillräckligt stor yta att ställa tältet på.

Första sovsäcken var nån enkel Mckinley modell som vi använde som åkpåse till vardags, räkna med läckande blöjor och regelbundna tvättar... bra att ha nån nödlösning med när just "det" händer mitt i natten mitt i skogen...

När barnen växer (läs >10år) så förändras utrustningen med dem och vi har valt att köpa bra vuxenprylar när tillfälle har getts (=extra bra priser...)

Vi har numera ett mindre Bergans Wiglo för familjeturerna men även mindre tält för turena själva eller med ett barn när man vill ta sig lite längre bort från allfarvägarna.

Ha det fint med ungarna i naturen, du kommer inte långt i km men blir varse en värld som du inte ser som vuxen...
 
700 gram mer för ett long-wide låter som en brutal skillnad. Det kan inte ha varit samma liggunderlag i grunden som du kikade på?
Synmat 7 LW väger 1 100 gram (1 065 enligt någon sida).
Synmat 7 M väger 860 gram.

Samma förhållande gäller nog dom flesta underlag av samma sort. Gällande att ha en long-wide så ja, jag tror jag behöver det. Är 185 cm lång, så ett underlag på 185 cm känns för kort. Har ett sånt idag och det är lätt att fötterna hamnar utanför i fotändan.

Jag kommer prova och utvärdera det begade therm-a-rest long-wide jag köpte.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få, stort tack till alla som är med och bidrar!

Nej det var ett helt annat. Synmat 7 LW på 1100 g. Mitt neoair xlite regular väger 350 g.

Min poäng var att jag var så inprogrammerad i att det skulle vara stort och rejält. Lättvikt och litet, det skulle ju garanterat förstöra hela turen. Det gällde för all min utrustning.

Jag sover lika bra på mitt nya.

Jag vill inte uppmana dig till att köpa ett liggunderlag som du inte sover bra på. Sömnen är det sista man ska spara in på.
 
Även jag står efter lite surrande i andra trådar inför valet och kvalet mellan dessa båda säckar. Hade i princip bestämt mig för Helium, men nu när jag tänker på det - för en ”kostnad” på 275 gram får man en säck som med lite is i magen kostar hälften, och dessutom är gjord i material med högre slitstyrka. Kan någon övertyga mig tillbaka om motsatsen? [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Även om viktbesparingen "bara" är 275 g, så är packstorleksbesparingen desto större när man går upp i dunkvalitet och tunnare tyg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...