Långhelg i södra dalafjällen, tips?

Hej!

Jag har förhandlat mig till lite ledig tid från familj och hem för att kunna samla de mentala krafterna inför ett tufft avslutande läsår på universitetet. Jag har ledigt från fredag eftermiddag t.o.m. måndag förmiddag. Ska jag vara borta hela den tiden så bör jag nog också ta med mig hunden.

Jag vill ha lite tips på hur jag ska få ut max av helgen. Jag skulle vilja ha vandring, vyer, kanske lite fiske och övernattning. Stillhet och tystnad är viktiga ingredienser. En känsla av ensam i vildmarken. Det skulle vara perfekt att ställa bilen någonstans där man kan slå upp ett tält efter någon timmes vandring, sedan två dagsetapper på ca 1,2 mil styck, kanske runt en sjö? Upp på något berg?

Är det någon som kommer på något bara sådär? Jag vill inte behöva åka bil allför långt med tanke på att jag bara vill använda fredag eftermiddag samt måndag förmiddag till bilåkning. Därför kommer jag nog inte mycket längre än södra dalafjällen då jag bor i Västmanland.

Kanske Sälenfjällen? Några tips därikring?

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för snabbt svar!

Njupeskär låter intressant. Kanske lite långt bort, 30 mil. Jag har någon mental gräns vid 25.

Bergslagen är bäst! Men jag bor där. Går på Bergslagsledens bästa sträcka när jag går ut med hunden, typ. Kopparbergstrakten.

Men om jag anser fjällen för långt bort, eller vädret verkar bli trist, så kan jag tänka mig någon mindre berömd led härikring. Då vinner jag ju de timmarna som bilresan annars snor. Kanske Silverleden?

Har kollat på Wikipedia och lärt mig att det inte finns några fjäll rent definitionsmässigt i Sälen längre, då trädgränsen flyttats upp och det växer tallar på topparna idag. Så mitt inlägg har antagligen hamnat fel redan från början. :)

Om inte Grövelsjön ligger för långt bort, kan du titta på alternativet att parkera bilen vid Lövåsgården (finns en allmän parkering precis nedanför pensionatet vid fjällfoten) och vandra upp till Fosksjöarna. Det är bara 7-8km från bilen att vandra och ger trevlig fjällkänsla på kalfjället med fina vyer och direkt nedanför Svealands högsta topp Storvätteshågna. Fiskekort köper du lokalt.
http://graenslandet.se/images/stories/kartor/karta_langfjallet.pdf

Nu blir jag riktigt sugen på Grövelsjön. Som sagt, bilderna ger riktig fjällkänsla jämfört med Sälenfjällen. Hur långt tar det med bil från säg Borlänge till Lövåsgården? Det är en gammal trött bil, så inga glädjekalkyler från Audi A6-ägare, tack. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips