Långhelg i södra dalafjällen, tips?

Hej!

Jag har förhandlat mig till lite ledig tid från familj och hem för att kunna samla de mentala krafterna inför ett tufft avslutande läsår på universitetet. Jag har ledigt från fredag eftermiddag t.o.m. måndag förmiddag. Ska jag vara borta hela den tiden så bör jag nog också ta med mig hunden.

Jag vill ha lite tips på hur jag ska få ut max av helgen. Jag skulle vilja ha vandring, vyer, kanske lite fiske och övernattning. Stillhet och tystnad är viktiga ingredienser. En känsla av ensam i vildmarken. Det skulle vara perfekt att ställa bilen någonstans där man kan slå upp ett tält efter någon timmes vandring, sedan två dagsetapper på ca 1,2 mil styck, kanske runt en sjö? Upp på något berg?

Är det någon som kommer på något bara sådär? Jag vill inte behöva åka bil allför långt med tanke på att jag bara vill använda fredag eftermiddag samt måndag förmiddag till bilåkning. Därför kommer jag nog inte mycket längre än södra dalafjällen då jag bor i Västmanland.

Kanske Sälenfjällen? Några tips därikring?
 
Senast ändrad:
Tack för snabbt svar!

Njupeskär låter intressant. Kanske lite långt bort, 30 mil. Jag har någon mental gräns vid 25.

Bergslagen är bäst! Men jag bor där. Går på Bergslagsledens bästa sträcka när jag går ut med hunden, typ. Kopparbergstrakten.

Men om jag anser fjällen för långt bort, eller vädret verkar bli trist, så kan jag tänka mig någon mindre berömd led härikring. Då vinner jag ju de timmarna som bilresan annars snor. Kanske Silverleden?
 
Har kollat på Wikipedia och lärt mig att det inte finns några fjäll rent definitionsmässigt i Sälen längre, då trädgränsen flyttats upp och det växer tallar på topparna idag. Så mitt inlägg har antagligen hamnat fel redan från början. :)
 
Om inte Grövelsjön ligger för långt bort, kan du titta på alternativet att parkera bilen vid Lövåsgården (finns en allmän parkering precis nedanför pensionatet vid fjällfoten) och vandra upp till Fosksjöarna. Det är bara 7-8km från bilen att vandra och ger trevlig fjällkänsla på kalfjället med fina vyer och direkt nedanför Svealands högsta topp Storvätteshågna. Fiskekort köper du lokalt.
http://graenslandet.se/images/stories/kartor/karta_langfjallet.pdf
 
Nu blir jag riktigt sugen på Grövelsjön. Som sagt, bilderna ger riktig fjällkänsla jämfört med Sälenfjällen. Hur långt tar det med bil från säg Borlänge till Lövåsgården? Det är en gammal trött bil, så inga glädjekalkyler från Audi A6-ägare, tack. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.