Långfärdskridskor till barn

Jag har inga barn, men en av mina skridskobekanta brukar ta med sitt barnbarn.

pic_7339_orig.jpg

Foto Ivar Mortensen (från videokamera)

pic_11216.jpg

Foto och redigering: Ivar Mortensen

pic_11302.jpg

Foto: Morgan Johansson

Per Brune

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Utrustning

Blekingepaddlare; sa:
Är mer ute efter lite tips på utrustning som skridskor och skor

Vi har använt Skyllermarks Isa barn som skridsko och slalompjäxor, funkar från c:a 5 år. Efter ett par år bytte vi ut slalompjäxan mot en vandringskänga.

/Anders

Re: Utrustning

Blekingepaddlare; sa:
Är mer ute efter lite tips på utrustning som skridskor och skor

Jag hittade inga bättre bilder bland färdrapporterna som visar skridskorna och jag tror inte jag har några egna bilder. Jag tror det är något slag av slalompjäxor och lite hembyggda skridskor. Jag kan ringa och fråga vad han använder, men då bör jag veta åldern på barnet/barnen.

Per Brune

Korta skridskor slalompjäxor

Balansen förbättras fort i den här åldern. När barnet klarar att åka bra med slalompjäxor dvs någon gång vid 8 eller 10 års ålder kan man överväga att byta till löshäl och längdskidpjäxor. Det är lättare att lära sig bra teknik med löshälsskridskor men inte förrän barnet är ca 9-10 år klarar de av det balansmässigt IMHO.

pic_10850.jpg

Åsa Björck 10 år drar Fanny Björck 6 år på Ältasjön julafton 2004.

Thure Björck

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips