långcykling och kostråd?

resan går till sydamerika. tänkte börja mer eller mindre längst ned och arbeta mig uppåt, argentina/chile till bolivia och peru, sedan vidare norrut till centralamerika.

Jag är mest nyfiken, de flesta hemsidor behandlar inte det här så värst och långcykling är ju en ganska rejäl skillnad jämfört med hemma där man kan smyga i kylskåpet titt som tätt, och kanske borde man vara medveten om vad man köper/äter på ett annat sätt?
jag har ju redan fått ett par schysta tips, men ju mer dess bättre. :)

/johan

Lär dig Spanska om du ska till Sydamerika och trampa, mat får du tag på , var ej orolig. Men det jag ångrade var att jag ej lärde mig språket innan, det tog flera månader innan jag fick koll på vad människor snackade om, efter det gick det bra mycket lättare att fortsätta........
 
Lär dig Spanska om du ska till Sydamerika och trampa, mat får du tag på , var ej orolig. Men det jag ångrade var att jag ej lärde mig språket innan, det tog flera månader innan jag fick koll på vad människor snackade om, efter det gick det bra mycket lättare att fortsätta........

Uppfattat. :)

Har väl läst en del spanska, men det skulle vara en överdrift att säga att man kan språket.
Ändå, när man väl kan grunderna borde det väl gå ganska enkelt? hmm.

/johan
 
Uppfattat. :)

Har väl läst en del spanska, men det skulle vara en överdrift att säga att man kan språket.
Ändå, när man väl kan grunderna borde det väl gå ganska enkelt? hmm.

/johan

Absolut, då är det bara att packa och ge sig av, och det ska vara pirrigt och mycket frågor innan avfärd, särkilt om man ej varit där tidigare. Alla frågor som du nu har i huvudet kommer ordna sig när du är där.
 
om det finns lokala råvaror så är dom normalt sätt (i sk uländer) av mycket bättre kvalite än svenska. tomaterna smakar faktiskt något, till skillnad från våra bleka, vattniga saker. Samma sak gäller alla grönsaker o frukt. Däremot skulle jag ändå ta med multivitamin/mineral-tabletter. Dom tar ingen plats/vikt heller. jag fick järnbrist i kamerun, o då blir man rätt trött vill jag lova. =)

Så käka mkt frukt o grönt, o bunkra mkt... var inte rädd för o släpa 10 kg med käk för att verkligen veta att du har tillräckligt om det kommer några dagar utan folk som säljer. jag har bara erfarenhet av afrika, o där är det lite svårt att förutse när det finns grejer o köpa o när det inte finns. så bunkra så mkt du kan… det är värt att laga riktig mat också o inte köra med några pulverpåsar. det senare blir dessutom olidligt dyrt. =)
 
När jag ... cyklade i Sudan blev det nästan bara gul lök till mat.

Gul lök, urk, det hänger naturligtvis på, som du skriver, var man hojar, och om trakten är integrerad i fungerande marknader eller om man uteslutande lever på det som produceras lokalt. Har råkat för det senare några gånger när jag vandrat i Nepal för länge sedan. Det fanns bara potatis.

Bästa maten hittills hade vi när vi hojade från Singapore till Viet Nam. Åt oss mätta på räkor och havskräftsstjärtar varje dag. Det rena lyxresan ;)
 
Gul lök, urk, det hänger naturligtvis på, som du skriver, var man hojar, och om trakten är integrerad i fungerande marknader eller om man uteslutande lever på det som produceras lokalt. Har råkat för det senare några gånger när jag vandrat i Nepal för länge sedan. Det fanns bara potatis.

Maten kan vara bra även när den lokala marknaden inte är integrerad i världsmarknaden. Bra mat i Syrien och Iran och där är nästan alla mat är lokalt producerad.

Två affärer från Iran.
623.jpg


/Stellan
 
och om trakten är integrerad i fungerande marknader

Maten kan vara bra även när den lokala marknaden inte är integrerad i världsmarknaden. Bra mat i Syrien och Iran och där är nästan alla mat är lokalt producerad.

"Fungerande marknader" behöver absolut inte betyda "världsmarknaden". Det kan handla om en väldigt liten marknad, men där folk byter varor mot pengar och tvärtom på en frivillig basis.
 
Denna sommar hade jag en cykeldator Polar CS200 som ger en försvarlig mängd data om turerna bl.a. hur många kalorier man gör av med.

Dessa data gjorde att jag för första gången visste hur mycket man ska äta om man som jag cyklar ca 10 mil per dag.

Man ska äta ungefär dubbelt så mycket som normalt om man har ett kontorsjobb. Ror man inte i land med det går man ned i vikt.

Att jag fick denna information gjorde att jag gick ned minst i vikt denna tur med bara 1,5 kg. Maten kostade därför mer än på någon annan tur jag gjort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.