Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lagning av kajak
- Trådstartare kacka
- Start datum
Tips om lagning av gelcoatskador hittar du på:
http://www.point65.se/default.asp?lang=1&nav=4&id=18
http://www.point65.se/default.asp?lang=1&nav=4&id=18
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
avslutad210712
Gäst
Skall du laga kanoten skall du använda topcoat och inte gelcoat. Är egentligen samma sak bara det att det finns vaxlösning i topcoaten för att ytan skall bli glatt och inte kletig. Gelcoaten lägger man på formen när man skall gjuta kanoten i begynnelsen och den har ett kletigt ytskick som gör att plasten fäster bättre. Om du eftermålar med gelcoat kommer det att ta läääääääääääänge innan den blir okletig eller klibbfri som man säger i södra delen av landet.
Om du har hål genom är det bästa om du använder samma sak som kanoten är tillverkad av vilket oftast är (styren)plast och glasfiber. Kan dock vara andra material så bäst är att kolla med tillverkaren.
Skall du slipa där det är glasfiber (dvs så fort det inte bara handlar om att laga ytfärgen) så skall du använda munskydd eftersom glasfiberdammet inte är bra att andas in.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-07 kl 11:23]
Om du har hål genom är det bästa om du använder samma sak som kanoten är tillverkad av vilket oftast är (styren)plast och glasfiber. Kan dock vara andra material så bäst är att kolla med tillverkaren.
Skall du slipa där det är glasfiber (dvs så fort det inte bara handlar om att laga ytfärgen) så skall du använda munskydd eftersom glasfiberdammet inte är bra att andas in.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-07 kl 11:23]
Glasfiber plastic padding
Näst efter silvertejp är glasfiber plastic padding förmodligen det bästa i kanot-verktygslådan.
Det beror förstås på vilken skada du har men är det något som behöver täppas till och förstärkas är den plastic padding med glasfibrer i redan från början perfekt att arbeta med.
Men, du behöver lite färg efteråt
Näst efter silvertejp är glasfiber plastic padding förmodligen det bästa i kanot-verktygslådan.
Det beror förstås på vilken skada du har men är det något som behöver täppas till och förstärkas är den plastic padding med glasfibrer i redan från början perfekt att arbeta med.
Men, du behöver lite färg efteråt
avslutad210712
Gäst
kacka; sa:Vilken färg använder jag efteråt då?
Topcoat. Finns att köpa hos de flesta båttillverkare och båttillbehörsaffärer. Problemet är bara att få rätt kulör. Du kan som sagt också använda gelcoat OM du (eller försäljaren) blandar i vaxlösning.
Hur stor är skadan?
Här en gammal tråd.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21328
Angående färg. Måla på topcoat. Vit är enklast att få tag på ( tex Plastic Padding) men om det är en annan färg så kanske det är bäst att kontakta tillverkaren för att få rätt kulör.
Thure
Här en gammal tråd.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21328
Angående färg. Måla på topcoat. Vit är enklast att få tag på ( tex Plastic Padding) men om det är en annan färg så kanske det är bäst att kontakta tillverkaren för att få rätt kulör.
Thure
Mindre skador och repor lagar du lättast genom att spackla med Gelcoat-filler (finns i färgaffärer båtbutiker m.m.). Efter våtslipning och polering kan du få skadan nästan osynlig.
För matt gelcoat i skrov så är Autosol kromglans suveränt bra. Med det kan du också polera bort en del små repor.
Här är några länkar till gamla diskussioner (lagning, målning m.m av kajak)
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8317
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6337
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=2177
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16123
/Lennart
För matt gelcoat i skrov så är Autosol kromglans suveränt bra. Med det kan du också polera bort en del små repor.
Här är några länkar till gamla diskussioner (lagning, målning m.m av kajak)
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8317
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6337
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=2177
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16123
/Lennart
Proffslagning
Hej
Tänkte fylla ut denna tråd med lite mer avanserade tips.
med betoning på lite.
Om du skall bättra på någonting över huvud taget på din kajak se till att ha peelply eller en form till hands. Eftersom de flästa inte har en form är det peelply som gäller. Peelply är
egentligen bara ett ofärgat nylontyg som bla används som foder i jackor. Det fina med detta är att det inte
fastnar i polyester/vinylester/epoxy. Vad är det då som är så bra med det.
säg att man skall laga en gelcoat skada då slipar du
först och penslar på ny gelcoat (ja gelcoat) sedan tar du en bit peelply och lägger över det blöta området och lite till fortsätter att pensla så att peelplyen ligger slätt och är blöt på hela den tänkta reparationen. När gelcoaten sedan har härdat tar man bara och rycker av peelplybiten och du har en förhållandevis slät och tunn yta at slipa peelplyen tar med sig överskottsgelcoaten och efterssom ytan på gelcoaten varit ovanför peelplyen kommer den ohärdade hinnan följa med
Gör man en lagning på insidan på samma sätt kommer all slipning vara onödig.
Så gör profsen och det är mycket enklare och snabbare än att stå och fippla
lycka till
Hej
Tänkte fylla ut denna tråd med lite mer avanserade tips.
med betoning på lite.
Om du skall bättra på någonting över huvud taget på din kajak se till att ha peelply eller en form till hands. Eftersom de flästa inte har en form är det peelply som gäller. Peelply är
egentligen bara ett ofärgat nylontyg som bla används som foder i jackor. Det fina med detta är att det inte
fastnar i polyester/vinylester/epoxy. Vad är det då som är så bra med det.
säg att man skall laga en gelcoat skada då slipar du
först och penslar på ny gelcoat (ja gelcoat) sedan tar du en bit peelply och lägger över det blöta området och lite till fortsätter att pensla så att peelplyen ligger slätt och är blöt på hela den tänkta reparationen. När gelcoaten sedan har härdat tar man bara och rycker av peelplybiten och du har en förhållandevis slät och tunn yta at slipa peelplyen tar med sig överskottsgelcoaten och efterssom ytan på gelcoaten varit ovanför peelplyen kommer den ohärdade hinnan följa med
Gör man en lagning på insidan på samma sätt kommer all slipning vara onödig.
Så gör profsen och det är mycket enklare och snabbare än att stå och fippla
lycka till
Re: Hur stor är skadan?
Fast om man tror att vitt är vitt så blir man snart besviken.
Det vi kallar vitt kan ha hur många nyanser och beteckningar som helst.
Dessutom har en gammal yta ändrat en hel del i nyans så även om man lägger exakt rätt så ser det ut som ett vitt streck mot mörkare bakgrund.
Det finns en vit som är lite av "standard vit" inom gelcoat, en båttillbehörsaffär vet vilken.
JL
thureb; sa:Här en gammal tråd.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21328
Angående färg. Måla på topcoat. Vit är enklast att få tag på ( tex Plastic Padding) men om det är en annan färg så kanske det är bäst att kontakta tillverkaren för att få rätt kulör.
Thure
Fast om man tror att vitt är vitt så blir man snart besviken.
Det vi kallar vitt kan ha hur många nyanser och beteckningar som helst.
Dessutom har en gammal yta ändrat en hel del i nyans så även om man lägger exakt rätt så ser det ut som ett vitt streck mot mörkare bakgrund.
Det finns en vit som är lite av "standard vit" inom gelcoat, en båttillbehörsaffär vet vilken.
JL
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg