Lagligt billiga kartor

Liknar reglerna för Svensk vapenexport

Efter att ha städat hårddisken, har jag precis installerat Kartex igen och läst Lantmäteriverkets ”avtalet”. Lantmäteriverkets ”avtal” med användaren liknar de för svensk vapenexport ”Du får köpa men inte använda”. Utan att vara jurist tycker jag kraven på användaren är ett typiskt fall marknadsdomstolen p.g.a ensidigt utformat ”avtal”. Man får i princip inte göra något med Lantmäteriverkets program och kartor. Inte skriva ut på skrivaren, inte spara på hårdisken, man får inte ens använda andra program än Kartex, som Fugawi för att läsa .RIK filer.

Hittade kanske en utväg. Om man inte accepterade ”avtalet” får man lämna tillbaka CD i originalförpackningen och få pengarna tillbaka, och i och med att man inte accepterar avtalet får man väl göra som man vill eller ;).Om alla vi som köpt en CD med kartor från Lantmäteriverket satte detta i system vad händer då ?.

Efter att ha hört några ministrar uttala sig om SAS monopol och hur monopol är skadliga för prissättningen, funderar jag åter på att skriva till konkurrensverket om Lantmäteriverkets prissättning.

Per

Libris är UB:s katalog

Den länk till Libris som bifogades ett tidigare inlägg hänvisar till Universitetsbiblioteken i Sverige. Där kan man ta del av kartorna på plats, men inte låna hem dom.

Det är dock riktigt att man kan låna Gröna kartan på CD på Stadsbiblioteket i Göteborg. Jag var där och fick tag på tre stycken och de var alla med höjdkurvor. Övriga 9 var utlånade, men gick att beställa.

Alla län finns inte, tror att Skåne, Kronoberg, Gotland och möjligen något Norrlandslän saknades.

Ola

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Liknande trådar

Svar
3
Visningar
595 K
per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips