(Altra är inte barfota skor... 🤫)
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Laga sula
- Trådstartare DoktorGlas
- Start datum
Och man kanske inte ska ge sig ut på vandring det första man gör efter att ha gått i vanliga skodon hela sitt liv.
Vet inte om jag tycker begreppet barfotaskor är så dumt, men hur som helst är det inte jag som hittat på det. Jag använder det som är vedertaget bara.
Vet inte om jag tycker begreppet barfotaskor är så dumt, men hur som helst är det inte jag som hittat på det. Jag använder det som är vedertaget bara.
Kanske skulle börjat med en cykeltur då.Och man kanske inte ska ge sig ut på vandring det första man gör efter att ha gått i vanliga skodon hela sitt liv.
Precis sådana förmaningar har jag fått förut av entusiasterna, men ingen har lyckats övertyga mig om varför jag ska utsätta mig för smärta eller ägna massor med tid åt att vänja mig vid något som jag inte ser några fördelar med. I deras ögon är mina fossingar förmodligen ohjälpligt skadade av att ha gått mer än ett halvt liv i onaturliga skodon, men det tar jag med jämnmod. Stenåldern är överskattat som ideal.Har aldrig provat, men eftersom det är stor skillnad mot vanliga skor så antar jag att man måste vänja sig försiktigt under lång tid. Ide´n kommer väl ifrån att tidigare i historien så funkade det utmärkt att springa runt i terrängen utan skor.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
HasseQ
Temp. avstängd
Stenåldern är överskattat som ideal.
Precis, håller med. Tackar vet jag ett par rejäla Lundhags !
Finns någon bra fysisk butik att prova barfotakängor i? Gärna i Stockholm.
Thure
Stockholm
Freefoot i Stockholm håller hus på Hantverkargatan 44. Här hittar du barfotaskor från Joe Nimble, Lems, Xeroshoes & Bär. Med våra coacher i butikerna så köper du inte bara ett par skor, du har även en hel värld av kunskap om kroppen, rörelser och inte minst om dina fötter och deras behov för att...
freefoot.se
Jag har upplevt att (ShoeGo, Liquisole -säljs inte längre?), Biltemas gummilagning, Rubberfix mm är mycket likartade, tycker nog att Biltemas Gummilagning är mer lätthanterad än Rubberfix. men det beror ju på om man ska limma, gjuta eller spackla med det också.Jag tror inte det skulle läcka ut. Hålet måste vara väldigt litet.
Jag trodde Liquisole var liknande Shoe Goe, en tjock gucka?
Sulan har rätt grovt och djupt mönster. Rena golvdödaren, för det fastnar stenar "skårorna". Om jag har tur och hålet är i en skåra så borde jag kunna kleta på lite tjockare utan att det känns som en klump under foten.
Om hålet är så mikroskopiskt att du inte kan påvisa var det finns, så tror jag att det kan vara svårt att täta det över slitytan på sulan, men kan du i stället lägga ett tunt lager på insidan över hela sulan + randen av sulan på insidan?
Då borde ett mikroskopiskt hål tätas (och du hindrar om det ev. kan läcka i sulans kant mot "ovanlädret")? Där finns väl alternativet att späda silikon (som för seamsealer/ tältlagning) om det är en lämplig yta inne i sulan, kanske?
Jag köpte hela min nuvarande uppsättning Lems på Sköna Skor på Kungsholmen 2016 - och de håller än. Tyvärr las den butiken ner, man fick superbra hjälp där. Men nu verkar nåt som heter Freefoot ligga på samma adress. Det kan de inte ha gjort så länge, för på Google Maps är det ingen skoaffär där.Finns någon bra fysisk butik att prova barfotakängor i? Gärna i Stockholm.
Thure
Kontakta oss
Vi jobbar så snabbt vi kan för att hjälpa dig. Du kan även hitta svar på de vanligaste frågorna här. ÖPPETTIDER FÖR VÅRA BUTIKER Freefoot Stockholm:Adress: Hantverkargatan 44, 112 21 StockholmMåndag - fredag: 11:00 – 18:00Lördag : 11:00 – 16:00 Freefoot GöteborgAdress: Vegagatan 54, 413 11...
freefoot.se
Känner inte till dem närmare. Men du kan ju prova skor där ivf. Jag rekommenderar Lems. De har inte så ultratunn sula, men ändå tunn och böjlig. De flesta av deras modeller är trogna ursprungsidén med rejält bred tåbox. En del märken, bl.a. Vivo Barefoot som jag började med, har börjat snegla mer på mode med smalare tåbox och mer spetsiga tår. Suger!
Även om det var häftigt att känna minsta smågrus genom sulan på Vivo, så föredrar jag den något tjockare sulan på Lems. En söndertrampad hälkudde är orsaken. Det gjorde svinont om man råkade sätta ner hälen på en sten eller tallkotte med Vivo. Det gör det inte med Lems, men man förlorar alltså lite av det taktila. Om man väger lite för mycket och/eller går med packning, så är det där nåt att tänka på.
Lems, som är amerikanskt, finns även i EU sen en tid. Så har man väl provat ut storlek så kan man beställa därifrån. Alla modeller finns inte på Freefoot. På sajten beskrivs skorna utförligt också, hur tåboxen är utformad t.ex.. Även de gör modeller med något smalare läst, men inte så extrem skillnad.
Lems Barfotaskor EU noll-drop, fotformade och lätta.
Fri frakt inom EU. Handla Lems Shoes för barfotaskor, zero-drop och fotformade skor. Upplev naturlig komfort och rörelse med lätta, flexibla barfotaskor för vandring, sport och vardagsbruk.
lemsshoes.eu
Jag har Boulder, Primal och Nine2Five, så det är de jag kan uttala mig om. Jag är supernöjd med alla, men jag vet att någon annan här inte kan ha Boulder, släpper i hälen, tror jag problemet var.
Men passa dig! Vänjer du dig att gå i såna här skor hela tiden kan du glömma att kunna ha vanliga skor sen. Framfötterna blir bredare. Och det är ett problem. Gummistövlar, vinterkängor... Jag har ett par neoprenstövlar från Sulman som jag faktiskt kan ha utan att få ont i fötterna. Men de har ovanligt smala skaft. Benen går ner, men det är vanskligt om man vill stoppa ner brallorna! Ska faktiskt forska om de kanske ändrat modellen, mina är rätt gamla.
Senast ändrad:
Kom på en sak till. T.ex. Vivo har nåt kevlarliknande skikt i sulan. Men ska kunna gå på krossat glas. Säger de. Tänker inte prova. Uppenbarligen har inte Lems det. Det är ett par Boulder jag har hål i sulan på. Köpte ett par till som är ett nummer för stora för att kunna extra tjock innersula och dubbla sockor så jag överlever vintern och det är det paret som läcker.
Precis sådana förmaningar har jag fått förut av entusiasterna, men ingen har lyckats övertyga mig om varför jag ska utsätta mig för smärta eller ägna massor med tid åt att vänja mig vid något som jag inte ser några fördelar med. I deras ögon är mina fossingar förmodligen ohjälpligt skadade av att ha gått mer än ett halvt liv i onaturliga skodon, men det tar jag med jämnmod. Stenåldern är överskattat som ideal.
Varför är det svårt att acceptera att andra föredrar något bara för att du inte vill prova det?
Du kanske inte känner av dina skador. Det gjorde jag. Och det är definitivt värt allt letande och trixande som det faktiskt har inneburit att slippa ha ont i fötterna. Dessutom får man automatiskt bättre hållning. Inte fel det heller. Det förklarar antagligen varför det finns folk med t.ex. ryggproblem som också blivit hjälpta.
Om jag fick barn, vilket jag inte kommer att få, skulle de aldrig få sätta sina små fossingar i "normala" skor innan de blev stora nog att köpa dem själva. Fast då skulle de inte kunna ha dem. 😁
Weston Price's klassiska bilder på naturliga och skoformade fötter. Man behöver inte var troende för att inse att det är skillnad i funktion på de där fossingarna, tycker jag.
Senast ändrad:
Liknande trådar
- Svar
- 21
- Visningar
- 15 M
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg