Laga sula

Och man kanske inte ska ge sig ut på vandring det första man gör efter att ha gått i vanliga skodon hela sitt liv.

Vet inte om jag tycker begreppet barfotaskor är så dumt, men hur som helst är det inte jag som hittat på det. Jag använder det som är vedertaget bara. ;)

Har aldrig provat, men eftersom det är stor skillnad mot vanliga skor så antar jag att man måste vänja sig försiktigt under lång tid. Ide´n kommer väl ifrån att tidigare i historien så funkade det utmärkt att springa runt i terrängen utan skor.

Har aldrig provat, men eftersom det är stor skillnad mot vanliga skor så antar jag att man måste vänja sig försiktigt under lång tid. Ide´n kommer väl ifrån att tidigare i historien så funkade det utmärkt att springa runt i terrängen utan skor.
Precis sådana förmaningar har jag fått förut av entusiasterna, men ingen har lyckats övertyga mig om varför jag ska utsätta mig för smärta eller ägna massor med tid åt att vänja mig vid något som jag inte ser några fördelar med. I deras ögon är mina fossingar förmodligen ohjälpligt skadade av att ha gått mer än ett halvt liv i onaturliga skodon, men det tar jag med jämnmod. Stenåldern är överskattat som ideal.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Finns någon bra fysisk butik att prova barfotakängor i? Gärna i Stockholm.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips