Laga stora hål på dunsovsäck?

Jag råkade torktumla min dunsovsäck för varmt och bränna två knytnävsstora hål på den samt att tyget blev skrynklig på några ställen. Känns surt att slänga säcken så jag undrar om den går att laga på något sätt - sy, limma, tejpa. Någon som har lyckats med liknande projekt?

En bekant gjorde likaledes, att sy på passande laglappar är möjligt, se till att rädda dunet från torktumlarens filter eller ersätt det med nytt i bafflarna, där tyget rynkats kommer det nog att förbli det.
go tur

Tack för svar! Skönt att höra att det kan gå att laga!
Självhäftande lappar låter enklare än sy så jag tror att jag kör på det i första hand. Jag lyckas dock inte hitta självhäftande lappar i Tältcentralens webbshop. Var kan man få tag på sådana? Alternativt få tag på passande mycket tunn nylontyg?

Globetrotter hade självhäftande lappar såg jag när jag beställde för något år sen, Friluftsvaror i Malmö hade senast jag var inne i butiken.
go tur

Självhäftande lappar (i flera olika färger) säljs också i tygaffärer och i butiker som säljer sytillbehör.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips