laga skarv mellan däck o skrov

Hej

Har en gammal glasfiberkajak som fick sig en rejäl törn vid skarven mellan däck o skrov. Den svarta listen släppte och jag såg sedan att däcket o skrovet faktiskt glappade.

Någon som kan ge lite tips och rekommendationer på hur man går tillväga för att laga skarven mellan däck o skrov på bästa sätt? Hittar bara info om gelcoatskador, vanliga hål m.m.

Dessutom, är den svarta listen bara en dekorlist eller ska den bidra till att hålla ihop däck o skrov också? Den verkar ha något slags glasfibernät på insidan. Vad består tejpen av och var kan man köpa den?

/Martin
 
Glasfiber

armering och polyesterplast är vanligast. Den svarta färgen är typ gelcoat/topcoat.

Exakt hur du skall bära dig åt vet jag inte men efter att ha tryckt ihop däck och skrov ev med blöt polyesterremsa/laminat emellan får du lägga på laminat både på in och utsida.

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack! :)


Och när du säger polyester/laminat, menar du då glasfibernät/remsa och glasfiberspackel? Först en blöt remsa/nät i rännan mellan däck o skrov, sedan nät/remsa på in och utsida som jag penslar glasfiberspackel på? Till sist slipar och lägger på lite gelcoat?

På min kajak ser det ut som om man lagt en remsa nät/trådaktigt under hela den svarta coaten, ungefär som ett band. Har de kanske efter själva ihopfogningen lagt på detta band som extra förstärkning och sedan lagt på den svarta coaten.



/M
 
Glasfiberremsor (art nr 22 752) kan du köpa bl a från http://www.byggplast-batprylar.se/ Du ska använda flytande polyester till remsorna. Först fukta kanoten, lägg dit remsan, fukta remsan och rolla efter. Krångligt att nå men olika långa rollerskaft och lägg kanoten så sida då det är enklare att jobba på ett "golv" än uppe i taket där remsan ramlar ner...
 
Avlägsna alla lösa bitar använd ett 60-100 slippapper. Tejpa utsidan på skadan. Se till att det blir tätt och att skarven blir jämn. Använd brun packtejp

Vält kajaken i typ 90 grader

Laga skadan med 450-600 grams matta. Skär dom i 50-60mm breda remsor riv dom i typ 100mm långa bitar. Skydda allting som du inte vill ha plast på med packtejp, plast.

Vät mattbitarna utanför kajaken med polyester. Lagom mycket polyester bara så att mattan väts. Täck sedan skadan med mattbitarna lägg dom blöta mattbitarna på en bredare pensel och för in dom till skadan. Det går att lägga in torra mattbitar och väta dom på plats men det brukar bli kladdigare.

Sitter skada långt in i kajaken använd en förlängare till penseln.

När mattan är på plats jämna ut den så att eventuell luft jobbas ut. En smal roller är bra men inte nödvändigt

Använd skyddsmask och handskar

Hans Friedel
 
Hej,

Se min tråd "Laga och renovera Kajak"
Jag hade en likadan skada föröver i kajaken.
Det var omöjligt att komma åt från sittbrunnen om man inte lade sig ner och var beredd på att sitta fast där sedan...
Jag gjorde ett hål i överdelen på kajaken som jag sågade ut med sticksåg. I hålet satte jag sedan ett vattentätt lock från Kajaksport för att sedan ha detta som lastlucka.
Från hålet kunde jag från insidan slipa bort färg så jag kom ner i glasfibret.
Jag kan rekommendera att du använder en Dremel för detta jobb, går otroligt lätt att slipa upp. var försiktig så du inte slipar för mycket...
Sedan var det bara att plasta med glasfiberväv och lamineringsepoxy.
Jag rekomnenderar epoxy för det luktar inget. Polyester luktar starkt!!
 
Jag rekomnenderar epoxy för det luktar inget. Polyester luktar starkt!!

Epoxy är trots det farligare för hälsan...

Jag rekommenderar polyester eller vinylester (om inte skrovet är gjort i epoxy). Epoxy ger i princip bättre resultat om man kan hantera det, men det kräver utrustning som en hemmapulare i regel inte har. Dessutom är det svårt att få någonting annat än epoxy att bita fast i härdad epoxy så eventuella kommande reparationer kan bli svårare och dyrare om man använder epoxy.
 
väv eller duk

Tack för all bra information och tips

Vad är bäst att använda inuti skarven, glasfiberväv eller -matta/duk? Dvs, som man först dränker in i polyester och sedan pillar dit. Antar att man fyller upp hela utrymmet. Polyester verkar dessutom krympa lite, till skillnad från epoxy som tydligen behåller formen.

Under den svarta (top)gelcoatbandet som går över skarven verkar man ha laminerat ytterligare med en glasfiberväv/duk. Bör denna laminering göras med väv eller matta/duk? Hur mycket hållfasthet ska denna egentligen ge? Det är väl lamineringen inuti skarven som håller ihop däck o skrov?

M
 
Matta "duk" är alltid lättare att jobba med väv "trådar" gärna och knölar lätt ihop sig

Är kajaken byggd av polyester/glas skall du använda polyester.

Det är också väldigt viktigt att du ruggar upp ytan innan du plastar

En väl utförd skarv är alltid bättre än en klantigt utförd skarv. Kvaliten på arbetet är viktigare än materialet. Matta på insidan duger gott om du kommer att använda kajaken som en ordinär touring kajak.

Paddlar man fors är det bra att även laminera utsidan

Hans Friedel
 
Det svarta bandet.

Jag undrar fortfarande var jag kan få tag på det svarta bandet. På min kajak är det gammalt och trasigt fast det verkar mest ha betydelse för utseendet. Skulle det fungera att pilla bort hela det gamla och torra bandet och ersätta det med ett nytt? Eller ska jag laga de delar som är trasiga?
 
Är du säker på att det inte är vanlig svart gel-/topcoat som man lagt som en dekorband? Det verkar mitt vara gjort av.

Då det bara handlar om 10 cm för min del, funderar jag på att bara ta lite av den svarta lackfärg jag redan har hemma. Istället för att köpa svart gel-/topcoat, som jag inte behöver till annat. Vad tror ni om det? Räcker det för att täcka/skydda den utanpåliggande lamineringen (polyester och glasfiberväv)?
 
Gel Coat band

Ja det är Gel Coat. På P&H:s websida/Kayak Customiser ser man vilka alternativ som finns för randen på sidan och det vanligaste är Gel Coat. Jag kommer nog att såsmåningom pilla bort de delar som inte sitter fast ordentligt och ersätta endast där med Gel Coat.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips