laga skarv mellan däck o skrov

dekorlist

Vet nu namnet på min kajak. Det är en gammal Trapper. Ska kontakta dem för mer info om vad de använt till kantlisten.

Kantlisten är dock inte gelcoat, utan någon typ av plastlist med väv och lim på ena sidan. Från utsidan ser det ut som om plastlisten sedan har värmts upp, så att limmet börjar klibba och fäster mot fogningen. Den verkar inte ha någon som helst ihopfogningsfunktion.

Ska kolla P&H:s websida och se om detta alternativ visas.

Det vore intressant att veta vad Trapper använde. Tillverkningen i Hallstahammar har upphört. Hans Friedel vet om han läser det här. Jag ska se om jag kan få reda på vad listen är gjord av.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
problemet löst

Tack för information och tips!

Fyllde i fogen med glasfiberspackelspackel och väv. Verkar hålla bra.

För kantlisten använde jag först glasfibervävstejp. Finns att köpa på rulle på Clas Ohlsson. Fick dock klippa ner till rätt bredd, då den var på 5 cm. Enkelt med tejpfunktionen som håller väven på plats. Med väven tejpad på rätt plats och området maskat med packtejp, la jag sedan på två lager svart gelcoat.

Sprickorna i den röda däcket fixade jag med röd gelcoat. Använde först en rundfil, modell liten, för att få till uppruggade och spacklingsbara fåror på 1 mm. Annars tränger inte gelcoaten ner i sprickan. Fungerade perfekt. Okej, färgen matchade inte, även färgkoden stämde, men det beror troligtvis på att färgen blekts/åldrats.

Använde slippapper 400, 600 och 1200. Nu ska jag på med lite autosol och sist polera och vaxa ytan.

Förhoppningsvi blir det någon paddeltur till i höst, då jag kan se om mina ansträngningar bar frukt. Lite nojjig att det inte ska hålla ordentligt.

M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips