Laga repor på epoxy-skrov

Var ute på en superblåsig spännande tur med min Viper-51:a igår. Det gick jättebra på vattnet, men värre var att när jag stannade och fikade med kajaken lagd upp-och-ner i en svacka på en stenhäll så fick vinden grepp om båten och drog den med sig på stenhällen i 30 meter där den slog i en annan båt så den for i sjön.

Så nu har jag från för till akter en diger mängd tvärgående fula otäcka repor i det från början spegelblanka svarta kolfiberskrovet. Gaaaaaahhhhh.

Någon som har några tips om hur man med bästa resultat fixar sådana repor?

En idé jag har själv är att pensla reporna med laminieringsepoxy och täcka över med glad-pack för att få en bra grundyta och för att det inte ska rinna av skrovet. Och sedan vattenslipa, med efterföljande polering med autosol och polervax. Frågan är om Gladpacken släpper från expoxyn.

Det är så himla tråkigt när sånt här händer.

/Jonas
 
Lamineringsepoxi tror jag på, men jag ser inte behovet av gladpack. Så länge du inte försöker lägga på för tjockt lager epoxi bör du inte få några problem med att det rinner.

/ Morgan
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fick några mindre söta krosskador på min kajak i helgen så glasfibret stack ut. Täcka över med genomskinlig packtejp som Rune säger är fint. Då ser man liksom resultatet lite innan så man inte behöver slipa så mycket när det härdat klart.

Undrar hur mycket det behöver blåsa innan en Skim Distance flyger iväg? 50 m/s? Den dagen är nog inte jag ute med "klumpen". =)
 
Var ute på en superblåsig spännande tur med min Viper-51:a igår. Det gick jättebra på vattnet, men värre var att när jag stannade och fikade med kajaken lagd upp-och-ner i en svacka på en stenhäll så fick vinden grepp om båten och drog den med sig på stenhällen i 30 meter där den slog i en annan båt så den for i sjön.

Så nu har jag från för till akter en diger mängd tvärgående fula otäcka repor i det från början spegelblanka svarta kolfiberskrovet. Gaaaaaahhhhh.

Någon som har några tips om hur man med bästa resultat fixar sådana repor?

En idé jag har själv är att pensla reporna med laminieringsepoxy och täcka över med glad-pack för att få en bra grundyta och för att det inte ska rinna av skrovet. Och sedan vattenslipa, med efterföljande polering med autosol och polervax. Frågan är om Gladpacken släpper från expoxyn.

Det är så himla tråkigt när sånt här händer.

/Jonas

Jag lider verkligen med dig Jonas! Vet hur det känns! Har köpt ny kanot/kajak för mindre!

/Janne
 
Det är just såna här inlägg som fortfarande får mig att inse att jag valde helt rätt när jag köpte en begagnad uthyrningsplastkajak som redan var repig. Men visst är dom läckra, kolfiberkajakerna, men jag skulle aldrig köpa en för då skulle den hänga på väggen i finrummet.
 
Låter väldigt klokt.
Men samtidigt; Bättre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge.

Det är förstås en balansgång det där och nånstans är det väl frågan om vilka känslor som tar överhanden.
 
Nyttig lektion

Jag ägnade några timmar i helgen åt att restaurera min sargade stackars Viper mha pack-tejp metoden. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur bra resultat man kan få. Vissa av reporna kommer jag inte ens att bry mig om att slipa ner så bra blev det med epoxi+packtejp. Och de ställen där jag behövde slipa använde jag vattenslip med många olika grovlekar, 240, 400, 600, 800, 1000 & 1200 och fick perfekt finnish. Det enda som var lite jobbigt var att det är fysiskt krävande att få till den slutliga spegelfinishen med rubbing, autosol och polervax, men det gick. Jag kanske köper en polermaskin för ett par hundringar och fixar det sista.

Jag har lagat en del repor i gelcoat-skrov förrut och måste säga att det här var mycket enklare.

/Jonas
 
Just det, Epoxy är väl inte UV och vattenbeständigt i längden? När jag tillverkade egna funboards med epoxylaminering ver det ett "måste" att klarlacka som ytskikt.
 
Såvitt jag vet hör epoxi till den mest vattenbeständiga plast som finns. Den absorberar betydligt mindre vatten än polyester.

Tycker inte UV-strålning på undersidan av en kajak är något att bekymra sig över, (om det nu är där skadorna har uppstått?) men ett lager 2K polyuretanlack typ International Perfection ger ett bra skydd. Den repas heller inte så lätt som epoxi
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips