Laga Prijon-kajak?

Hej jag får snart hem min arbetshäst Prijon Kodiak som är tänkt att tämjas till tuffa expeditioner i framtiden. Själva materialet är av plast, tror det heter HTP (eller om det var själva tillverkningstekniken?) Vad jag undrar är hur man ska laga ett eventuellt hål om något sådant uppstår. Vilket material man ska lappa över det med och om det ska värmas på? Går det kanske med något superspackel? Jag är inte så erfaren av att laga mer än att jag har stärkt och lagat roddbåten i glasfiber. //Alex
 
1) Glasfiberbåt=lätt att laga.
2) HIP/Prijon/"Plast"=kanske inte lika lätt att laga...
Så tänker jag, gonatt,
Patric
 

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Skottsäker

Alexander85; sa:
Vad jag undrar är hur man ska laga ett eventuellt hål om något sådant uppstår. Vilket material man ska lappa över det med och om det ska värmas på? //Alex

För det första lär du inte behöva laga kajaken. Det är som Staffan säger, den överlever nog dig. Kodiak i Prijons tryckblåsta plast är nog det närmaste man kommer en skottsäker havskajak...

Men om du trots allt skulle lyckas få ett hål i båten kan det svetsas. Din återförsäljare kan förse dig med en stav i rätt material, eller beställ från importören, http://www.kajaktiv.se . Där kan du också få en del råd om hur svetsningen ska gå till.

Du sätter staven i en limpistol - obs bara att det ska vara en modell kraftigare, som ger hög värme. Ta inte en sån där som barnen har på dagis.

Mest troligt är att du aldrig behöver prova tekniken. Kolla bara på hur det går till i forsarna, med kajaker i exakt samma material. Duns, duns, hopp och duns, skrap och smäll... Går dom sönder? Nä.

hälsningar
Jens
 
correct

As Jens explains so well, chances are you will never need to repair a HTP kayak, and if you do they actually reapir easily. I get to repair 1-2 kayaks a year of all 100's we sell annually, usually from them being hit by a building when on a trailer, as happened 2 weeks ago.
 
Hej
livslängden på en HTP kajak beror nog på vilken plast som använts.
HTP är ett samlingsnamn på högtermoplast och finns i ett antal olika formuleringar.
De kajaker/jollar som tillverkades på 70/80tal härdade snabbt i ultraviolett ljus och sprack så småningom, det finns nog knappast någon kvar av dem idag.
Utvecklingen går dock framåt och ljusskyddet är starkt förbättrat.
Jag har dock inte sett någon tillverkare (det kanske finns) som har uppgett vilken formulering som använts med tanke på åldringsegenskaper.
Det skiljer säkert också på hur seriösa olika tillverkare är och har man otur kan man råka ut för en kajak med relativt kort livslängd.

/Stig
 
Jag hade surrat min prijon lite slarvigt på takräcket varför fören åkte av och släpade i asfalten en bit. Det blev dessutom en stoor buckla bak där den fortfarande satt kvar på takräcket. Skadorna fram avhjäptes med en vass kniv för att snygga till plasten lite. Bak fixade det till sig av sig själv. Efter någon dag fanns inga spår av skadorna... Skulle jag ut på en expedition typ Renatas skulle jag absolut välja Prijon! Trots detta paddlar jag idag glasfiberkajak. Men så är jag ingen expeditionstyp direkt...
 
there is only one...

There is just one producer of HTP touring kayaks along with Eskimo "fors"kayaks from Rikutec in Germany. So there is no other plast than the one Prijon/Eskimo uses today, which is continually improved each year as BASF finds better solutions in small increments when it comes to weight and stiffness.

Prijons biggest problem they are much alone in the market, and have to work hard to explain the benfits despite many competitors and the like not willing to accept that they have a truely unique material.

But we can see that in the long run the truth comes out going by record number of orders for HTP kayaks 2007.

Have a great summer.

James
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips