Laga Haglöfs paclite

hej behöver er hjälp där ute i stugorna!
min haglöfs paclite har fått sig en liten reva (typ 3 mm) och behöver lagas. går det att laga med vanligt textillim eller funkar nagellack (som jag vet att kvinnor lagar strumpbyxor med). läste på forumet om att gore-tex har något kit som går att köpa men man vill ju alltid komma undan billigt!!
tips, snälla!!

//Sjobbe

Enklast är att köpa ett Gore repair kit bestående av 2 st svarta lagningslappar. Dessa klistrar man bara på utsidan (eller ev på insidan) av plagget. Revor och andra mindre skavanker går att laga med Liquisol som ett slags gummilim. Bägge produkterna går att köpa i sport och friluftshandeln.

/ Tomas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hej behöver er hjälp där ute i stugorna!
min haglöfs paclite har fått sig en liten reva (typ 3 mm) och behöver lagas. går det att laga med vanligt textillim eller funkar nagellack (som jag vet att kvinnor lagar strumpbyxor med). läste på forumet om att gore-tex har något kit som går att köpa men man vill ju alltid komma undan billigt!!
tips, snälla!!

//Sjobbe

Hej, det finns dessa dyra gore-tex patchar att köpa, men gör som guiderna i alperna (och den schweiziska alpina klubben) kör med spinnaker tejp, den fäster direkt, är otroligt lätt och smidig, reva inte upp sig, vindtät och ta inte till sig vatten. Jag bar än liten rulle med mig vart jag än klättra.

1: se till att ytan är ren
2: lägg kanterna mot varandra
3: klipp till en bra bit, runda av hörnorna (då flickar de aldrig upp sig)
4: tejpa in och utsidan

jag har en haglöfs Lim ultimate jacket, som jag fick en 8 cm reva efter att gjort en "self arrest" i alperna, jag tejpade med spinnaker tejp och den har varit tät i både regn och blåst efter det.

du köper spinnaker tejp i båt butiker.
mvh
anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips