Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫

Jag köpte nyligen ett helsport varanger camp 8-10 från xxl med helsports egna kamin.

Det är första gången jag kommer i kontakt med en tipi och kamin.

På första turen så satte jag skyddsröret lite för högt upp och när jag skulle ändra spjället på kaminen så satt det fast pga värme utveckling så hade kaminen antagligen ändrat lite form.

Jag tog ett vedträ och knacka upp spjället men då rörde sig kaminen som jag tyckte var väldigt ranglig. Detta gjorde att pipan böjde sig lite och skyddsröret la sig fel och brände sönder tältet i toppen under top-hatten.

Nu är jag grymt besviken både på mig själv och kaminen som jag ansåg var ganska kass, men har inget att jämföra med.

Hört av mig till XXL de vill inte ta på sig något ansvar vilket jag förstår men de kan heller inte hjälpa mig laga tältet.

Nu sitter jag med ett helt nytt tält som jag inte kan använda.

Kan någon vänlig själ ge mig förslag på skräddare eller företag som kan hjälpa mig laga det på ett professionellt sätt och vad tror ni det kan tänkas kosta?

Skadan:
IMG_20220121_113619.jpg

IMG_20220121_113610.jpg

IMG_20220121_113602.jpg

(Notera svarta tjocka bandet sönderbränt!)

IMG_20220121_113450.jpg

Mvh Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle kontakta Helsport först och höra vad de har att säga.

XXL har redan gjort det och de beklagar det som har hänt men lagar inga tält inom EU. Fick ett förslag av ett företag i Belgien som jag kunde skicka tältet till. Har hört av mig till dem men inget svar än. Var en dryg vecka sedan.

Jag skickade mitt tält till Tältcentralen när jag hade lite saker att fixa (hål och sömmar som gått upp). Blev väldigt bra fixat och tycker att servicen och kontakten fungerade utmärkt. Kan varmt rekommendera!

Bara jag som inte tycker det ser så farligt ut? Det kan du ju fixa på egen symaskin, klipp till en vanlig spännrem och sy fast där bandet är förstört och ta valfritt slitstarkt vattentätt tyg till att laga det gröna och vad som helst till att laga meshen. Förmodligen kan vilken skräddare/kemtvätt/skomakare som helst fixa det för några hundringar, om du ändå inte tänkt använda tältet i extremväder

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips