Laga buckla i kolfiberskrov

Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av att fixa en buckla i ett kajakskrov? Det har uppstått en transportskada i ett kolfiber/kevlar/epoxy-skrov (sk WWR-kvalitet på Nelo-språk). Det är en inbuktning stor som en liten knytnäve orsakad av en lastbåge och för hårt åtspända spännremmar. Är det möjligt att värma ut bucklan med en värmepistol eller förstör man epoxyn då?

Jonas Sääv
 
Delikat

fråga. Epoxin bli mjuk av värme men risk att allt uppvärmt delaminerar. Skall du våga dig på detta bör du nog ha någon slags form att trycka till bucklan mot. Om du därefter när allt är kallt lägger på väv och epoxi på insidan bör du dock få till godtagbar hållfasthet.

Ett alternativ är att skära bort hela bucklan och lägga på nytt laminat på området mot en form.

Thure
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Inget distansmaterial mellan vävarna alltså?

Om inte väven är bruten borde det gå att värma epoxin försiktigt. Har gjort det för att justera formen ett antal gånger på mina byggen utan problem. Men jag skulle nog också vilja ha en form att trycka ut bucklan mot, och gärna kunna sätta press på insidan samtidigt som det svalnar. Då kan man få till ett mycket bra resultat som är i det närmaste osynligt. Sitter bucklan dessutom inte på ett alltför känsligt ställe typ sittbrunnen, så har du mer än tillräcklig hållfastighet.
Se till att inte ha för hög temperatur på värmepistolen bara. kommer inte ihåg exakta grader men epoxin tål inte allt för mycket..

Är väven bruten så måste ny väv och epoxi till tyvärr. Lättast är då att lägga på insidan.

/ Ulf
 
Inget distansmaterial mellan vävarna alltså?

Om inte väven är bruten borde det gå att värma epoxin försiktigt. Har gjort det för att justera formen ett antal gånger på mina byggen utan problem. Men jag skulle nog också vilja ha en form att trycka ut bucklan mot, och gärna kunna sätta press på insidan samtidigt som det svalnar. Då kan man få till ett mycket bra resultat som är i det närmaste osynligt. Sitter bucklan dessutom inte på ett alltför känsligt ställe typ sittbrunnen, så har du mer än tillräcklig hållfastighet.
Se till att inte ha för hög temperatur på värmepistolen bara. kommer inte ihåg exakta grader men epoxin tål inte allt för mycket..

Är väven bruten så måste ny väv och epoxi till tyvärr. Lättast är då att lägga på insidan.

/ Ulf

Lite olika på olika epoxy men aldrig mer än 80°. Använd hårtork istället för varmluftspistol så minskar risken radikalt!

Nelos WWR är massivt laminat utan distansmaterial.
 
Tack för alla tips!

Mvh
Jonas

Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av att fixa en buckla i ett kajakskrov? Det har uppstått en transportskada i ett kolfiber/kevlar/epoxy-skrov (sk WWR-kvalitet på Nelo-språk). Det är en inbuktning stor som en liten knytnäve orsakad av en lastbåge och för hårt åtspända spännremmar. Är det möjligt att värma ut bucklan med en värmepistol eller förstör man epoxyn då?

Jonas Sääv
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips