Lättviktstält eller andra märken.

Har du så mycket kondens att det lossnar från ytterduken, hamnar på myggnätet, rinner genom myggnätet och regnar in? Jag har aldrig haft det problemet förutom en blåsig natt på en hösttur när jag inte hade innertält. Jag har för övrigt klippt bort myggnäten i toppventilerna för bättre genomströmning men framförallt slipper jag ansamling med mygg och flugor där. Jag tyckte det var krångligt att resa i början men gillar Ultamid mer och mer och det får hänga med till Sarek i år igen.
jag har inte fått in vatten i tältet, hade kraftig vind och regn för ett par dagar sen på gamla sylen, fick fästa alla storm linor :) kondensen ligger kvar på ytterduken inget problem med den. lyckades knäcka en stav vid vad, men det gick resa med en stav och palla under med några stenar.
 
För att slänga in ett potentiellt nytt alternativ i leken har jag kikat lite på det nya Sierra designs High route FL 1. Inner och ytter på 880g för ca 3500 känns som väldigt bra value. Golvet känns lite klent dock, och absiderna är små.
 
Funderar på att köpa Outnorths egna "lättviktstält".


Ser det ofta nedsatt och kan nog kombineras med deras 20%.

Självfallet inte världens bästa tält, men kombinationen pris,vikt och storlek gör det intressant för mig.
 
Funderar på att köpa Outnorths egna "lättviktstält".


Ser det ofta nedsatt och kan nog kombineras med deras 20%.

Självfallet inte världens bästa tält, men kombinationen pris,vikt och storlek gör det intressant för mig.
Urberg är nog ett bra märke. Köpte deras vandringstavar och de var mycket bra, men jag glömde dom någonstans och nu ska jag nog beställa nya med samma sort.
 
Mitt lättviktstält Bonfus solo överlevde stormnatten från lördagen den 8 till 9 Augusti.
På morgonen såg jag att pinnen som håller uppe den kortare stången hade rykts loss men stången höll ändå. Det var också den pinnen som jag inte fick helt i marken från början. Dessutom glömde jag att lägga en sten på just samma pinne. Det var bråttom för regnet kom nästan samtidigt. Tältplatsen var i början av Jiegnavágge. Jag låg halvvaken i princip hela natten och höll andan. Den andra stormen som var ännu värre den 15 Augusti var jag i Vaimok och sov i stugan. Det var för frestande.
 

Bilagor

  • DEA417E5-F7D6-4733-8291-A93754849D4F.jpeg
    DEA417E5-F7D6-4733-8291-A93754849D4F.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 347
Den blåsiga natten 8-9 augusti låg vi vid Laitaure, så lågt och skyddade. Inför den värre stormnatten 15 augusti var vi nära vårt slutmål i Suorva och då vi fick täckning kunde jag se prognosen och stormvarningen i tid så vi hann ta oss ner i skyddad terräng. Vi klarade oss fint då stormen fullkomligt vrålade över våra huvuden med vindstyrkor upp till 30 m/s i byarna, men vi mötte flera vandrare dagarna efter som inte varit lika lyckosamma utan fått avbryta mitt i natten med sönderblåsta tält. Bland annat var det en grupp som vandrade med två Helsport Fjellheimen Superlight som fick båda sina tält totalt söndertrasade mitt i natten. Det blåste ruggigt hårt den natten och mina tankar går till alla som låg i exponerad terräng, jag hoppas det gick bra för er.
 
Det är alltid spännande att läsa om stormiga nätter och sönderblåsta tält. Den 8 augusti gick jag från min tältplats vid Lulep Rissajavvre på väg mot Sarvesvagge där jag tänkt snedda upp mot Luottolahko. Men då fick jag en väderprognos från min man till min Inreach att det skulle bli blåsigt och risk för åska. Bestämde mig för att fortsätta längs präststigen istället där jag valde en väl skyddad tältplats. Det blev inte så himla blåsigt. Mitt Enan tål en del men jag litar inte riktigt på det eftersom jag köpt det på Hillebergs outlet med 40% rabatt. Sömmen längs bågen är lite ”bubblig” längst ner, dålig underspänning på tråden. Än så länge håller det. 😊
 
Jag köpte ett tält som jag har använt i många år ända tills nyligen då jag analyserade beskrivningen och blev nästan chockad. Ett 2 manna-tält McKinley Moonlite2 på 2.95 kg. Jag har länge tänkt att det var ca 2.1 kg. Vattenpelare bara 2500 mm och tillverkat i Kina. Det här tältet har jag varit fjällen med och massor av regn och senaste gången tålde den en stormnatt. Ja, dom tål en del, men nu är det bestämt och köper något som nog passar mig trots sin ålder Hilleberg Akto. Ska ut på en närliggande led som jag inte har besökt och provligga om ca två veckor. Tror den passar mig.
 
Mitt lättviktstält Bonfus solo överlevde stormnatten från lördagen den 8 till 9 Augusti.
På morgonen såg jag att pinnen som håller uppe den kortare stången hade rykts loss men stången höll ändå. Det var också den pinnen som jag inte fick helt i marken från början. Dessutom glömde jag att lägga en sten på just samma pinne. Det var bråttom för regnet kom nästan samtidigt. Tältplatsen var i början av Jiegnavágge. Jag låg halvvaken i princip hela natten och höll andan. Den andra stormen som var ännu värre den 15 Augusti var jag i Vaimok och sov i stugan. Det var för frestande.
Enligt bilden så ser tältet väldigt medtaget ut och slitet. Men jag är intresserad av andra lättviktstält som Ultimatid2, men de är dyrare och mer avancerade än Hilleberg Akto, så valet av Hilleberg är gjort nu.
 
Senast ändrad:
Det är alltid spännande att läsa om stormiga nätter och sönderblåsta tält. Den 8 augusti gick jag från min tältplats vid Lulep Rissajavvre på väg mot Sarvesvagge där jag tänkt snedda upp mot Luottolahko. Men då fick jag en väderprognos från min man till min Inreach att det skulle bli blåsigt och risk för åska. Bestämde mig för att fortsätta längs präststigen istället där jag valde en väl skyddad tältplats. Det blev inte så himla blåsigt. Mitt Enan tål en del men jag litar inte riktigt på det eftersom jag köpt det på Hillebergs outlet med 40% rabatt. Sömmen längs bågen är lite ”bubblig” längst ner, dålig underspänning på tråden. Än så länge håller det. 😊
Hej Susanna,
uppenbarligen gjorde vi nästan samma tur och var inte långt från varandra😀
 
Enligt bilden så ser tältet väldigt medtaget ut och slitet. Men jag är intresserad av andra lättviktstält som Ultimatid2, men de är dyrare och mer avancerade än Hilleberg Akto, så valet av Hilleberg är gjort nu.
Hej,
nja slitet, vinden låg fortfarande på kortsidan på morgonen. Därför ser tältet intryckt ut och dörren är öppen och fladdrar. Dyneema tält ser allmänt mera sliten ut, som skrynkligt papper. Men det betyder inte att de är slitna.
 
Den blåsiga natten 8-9 augusti låg vi vid Laitaure, så lågt och skyddade. Inför den värre stormnatten 15 augusti var vi nära vårt slutmål i Suorva och då vi fick täckning kunde jag se prognosen och stormvarningen i tid så vi hann ta oss ner i skyddad terräng. Vi klarade oss fint då stormen fullkomligt vrålade över våra huvuden med vindstyrkor upp till 30 m/s i byarna, men vi mötte flera vandrare dagarna efter som inte varit lika lyckosamma utan fått avbryta mitt i natten med sönderblåsta tält. Bland annat var det en grupp som vandrade med två Helsport Fjellheimen Superlight som fick båda sina tält totalt söndertrasade mitt i natten. Det blåste ruggigt hårt den natten och mina tankar går till alla som låg i exponerad terräng, jag hoppas det gick bra för er.
Hej,
vet du hur mycket vindstyrkor det var natten till den 9 Augusti?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.