Lättviktstält eller andra märken.

Hej,
vet du hur mycket vindstyrkor det var natten till den 9 Augusti?
Nej, jag har ingen statistik men subjektivt baserat på ljud från blåsten och upplevd vindstyrka var det hård vind med kanske kulingsryrka i byarna. Vårt tält (HB Kaitum2) ruskade på sig men knappast något problem.
Stormen 15/8 var mycket kraftigare, gissningsvis upp till dubbla vindstyrkan.
 
Kondens utfaller på svalare och täta ytor. Källorna är markfukt, utandning, matlagning och tillförd luft. En tät markduk av tex mylar kan göra stor skillnad i ett enkelväggstält utan golv. Enbart ventilation räcker inte om tillförd luft är fuktmättad.
Weetex är den svenska mirakelduken.

go tur
 
Vindstyrkor
Den 8 augusti tältade jag ca 100 m öster om Mathujågåsj en bit ovanför de stigar som går där på slutningen, gissningsvis strax ovanför 800 meters-nivån. Tältplatsen var tämligen exponerad och utsatt ifall det skulle börja blåsa men jag väljer nästan alltid utsikt före läplats så jag får skylla mig själv. Det hade varit varmt och kvavt hela dagen och mörka moln tornade upp sig under kvällen och runt 8-tiden tror jag det var så gick det från nästan vindstilla till stormstyrka (som jag upplevde det) på några sekunder. Jag ångrade då att jag lagt mig så vindutsatt men märkte efter ett tag att tältet stog pall och inte visade några tecken på att svikta förutom en lätt nedböjning på tätbågen samt ett fruktansvärt oväsen från den fladdrande tältduken. Mitt Hilleberg Akto stog pall den här gången också.
I tråden har det diskuterats vindstyrkor den här dagen och även hur hårt det blåste 15 augusti. Min uppfattning är att det är svårt att säga något om vindstyrkan generellt i ett område utifrån sin egen upplevelse på den plats man varit vid tillfället i fråga.
I fjällmassiven varierar vinden mycket från en dal till en annan. Det är stor skillnad om man befinner sig på höjd eller nere i en dalgång, i ett smalt pass mellan bergssidor eller på en slätt.
Jag upplevde inte den 15 augusti i Sarek men roade mig med att läsa data från SMHI:s från vindmätare vid Stora Sjöfallet. Den 9 augusti på natten var vinstyrkan som mest 17,7 m/s och den 15 augusti uppmättes vindstyrkan till 23,7 m/s. Vindhastighet som redovisas är medelvärde över 10 minuter varje resp var tredje timme.
 
Jag ska på lördag till fjällen med mitt lilla Bonfus tält som väger 550 g inkl. linor och stakes. Och ska vara ute i minst en hel månad, så tältet kommer att prövas. Blåser jag bort, lär ni nog höra det😉
Får jag fråga hur man bär sig åt för att klara packning för en hel månad till fjälls (?)Tänker då på sådana saker som mat och kläder, framförallt.
 
Från början planerade jag att vara ute i 4 till 5 veckor, alltså 3 olika turer. Jag lät skicka ett paket till Abisko som jag hämtade ut efter avslutningen av den första turen. Vid första turen hade jag mat med mig för ungefär 10 dagar. Sedan visste jag att jag skulle komma på en led (Nordkalottleden) där det fanns möjlighet att proviantera.
Hela turen tog lite längre tid (18 dagar inkl. 1 vilodag) och jag var rätt slutkörd när jag åkte till Abisko, bestämde då att göra en mycket kortare tur i området och skippa sista turen till Vadvekjåkkå NP helt. Men när jag såg att väderrapporten visade för de kommande 3 till 4 dagarna regn, tappade jag lusten och motivation att fortsätta. Så det blev bara en kortare dagstur och paketet åkte med mig hem.
Jag underskattade att självnavigering under de första 9 till 10 dagarna tog så mycket energi. Med dess också delvis fel vägval som tog på krafterna. Det var en ren avkoppling att komma fram till en tydligt stig.
När det gäller kläder behövs det egentligen inte mer än om man är ute en vecka. Det är samma uppsättning av kläder. Däremot vid utrustningen tog jag med mig min 3-säsongs sovsäck och det varmare underlaget (R värdet 5) som bägge 2 är avsevärt tyngre med tanke på att det kan vara kallt i början av September. Med facit i hand hade jag kunnat spara lite vikt med den lättare sovsäcken & underlag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.