Lättviktstält eller andra märken.

Nu har jag sett en massa Youtube videos om lättviktstält. Men på en video om tält så gav dom ett varnande finger åt de här lättviktstälten. För med mindre vikt så håller inte kvaliten i hårdare väder exempelvis i fjällen.
Jag har sett på flera sidor om lättviktstält. Många av dom är från utrikes. Vad säger ni om det?
 
Som nämnts det finns lättviktstält som fyller grundläggande krav på säkerhet och komfort, det finns även de som jag själv inte skulle ta med mig på en tur när gränsen mellan ren överlevnad, misär eller bara en otrevlig upplevelse vilar på tältet. Generellt för att kunna hantera en situation i flera dagars hällregn (horisontellt), kanske nysnö, och stormvindar i alla tält långt från civilisaton krävs erfarenhet av situationen och möjligheten att hantera den inkl sin utrustning. Själv föredrar jag att hantera en sådan situation i ett relativt ombonat tält och inte ett tygstycke med myggnätsväggar. Det innebär inte att jag släpar med mig tyngre saker eller tält än nödvändigt, men torr, varm och mätt är ledorden. Säkerheten sätter jag alltid först.
Skall man vandra i mer skyddad terräng och kanske inom räckhåll för civilisation kan man göra helt andra tältval och då är enklare och lättare tält ett bra alternativ så förutsättningarna inför varje tur avgör tältvalet för mig.
Sedan kan man ju diskutera vad som är lättvikttält och inte. Även ett tält på 3kg är relativt lättvikt om man delar på två personer, även runt 1,5 kg är lättvikt för en person. Hellre drar jag ner på något annat mindre nödvändigt som får stanna hemma.
Ett tips innan man ger sig ut på en långtur i fjällen är att passa på hemma en riktigt rysligt regnig och stormig dag eller helg på senhösten. Sätt upp och övernatta i öppen terräng för att lära dig hantera din utrustning😉

Sedan skulle jag vara lite försiktig med all info på youtube och sociala medier. Inte allt som är seriöst och alltför mycket dold reklam som man får sila.
 
Senast ändrad:
Vill man ha ett tält som är lätt men ändå anpassat för hårt fjällvärden är det värt att titta på Helsport Superlight serie. Har själv ett Ringstind 2, ett litet tvåmanstält med dubbla ingångar och absider som väger 1,35kg, och efter 3fjällturer i varierande väder är jag imponerad. Dessa är byggda för nordisk fjällterräng av Norges kanske mest ansedda tillverkare.
 
Kör med ett akto nu, relativt lätt får man väl säga. Skulle kunna tänka mig ett enan för att kapa lite mer vikt. Men dom här 500 grams cuben fibre tälten är jag skeptiskt till. Absolut kommer dom funka 9 av 10 dagar, men som jag sett från amerikanska youtubers, när det regnar på sniskan är det inte kul längre. Finns massor med videos från vandrare på AT och PCT som får sina tältgolv blöta.

Men det är ju en smaksak vilka risker man tar.

Som föregånde, helsport, bergans, hilleberg gör bra tält
 
Instämmer med föregående talare om Ringstind 2 även om jag har ett äldre med en ingång som väger runt 1,8kg och kanske inte kvalar in som ultralätt, fungerar hur bra som helst från vår till höst på fjäll och i skog för främst en person men funkar även med sambo om man trängs lite.
 
Jag har ett hmg ultamid 2 med halv insert. Tältet är vattentätt och väldigt tyst och stabilt i vind. Väger ca 1,2kg med inner och yttertält med pinnar och linor. Nackdelar är kondens pga enkel duk samt dyrare än tex hilleberg.
 
Senast ändrad:
Jag har ett hmg ultamid 2 med halv insert. Tältet är vattentätt och väldigt tyst och stabilt i vind. Väger ca 1,2kg med inner och yttertält med pinnar och linor. Nackdelar är kondens pga enkel duk samt dyrare än tex hilleberg.

Riktigt fint är det 2 persons? Kondens får man ju alltid vara vaksam med så man inte drar flinten i duken, en vettex och varsam torkning på morgonen brukar vara guld.
Inte så lätt ändå, trodde dom låg under kilot, är det insatsen som drar iväg?
 
Ja det är ett 2 mans som jag använder själv. Blir gott om utrymme, insatsen väger 400gr i packpåse. Yterrtältet med alla pinnar och stormlinor väger 800gr i packpåse. Jag gillar att det är robust och hyfsat lätt. Bara skaka av det på morgonen och packa ner i påsen, väger inte mera för att det är blött. Torkar snabbt i lite vind när man sätter upp det.
 
Jag ska på lördag till fjällen med mitt lilla Bonfus tält som väger 550 g inkl. linor och stakes. Och ska vara ute i minst en hel månad, så tältet kommer att prövas. Blåser jag bort, lär ni nog höra det😉
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...