Lättviktsmat

Jag och Olle ska i sommar kustvandra runt Gotska Sandön och sedan fortsätta att vandra längs västra Gotlands kust ner till Visby. Vi räknar med att det tar ca. 9 dagar. Det finns endast 2 affärer , man kan nå till fots det är Fårösund och Stenkyrka. Vi behöver bra tips på näringsrik mat som inte väger mycket eftersom vi själva bär allt. Vatten räknar vi med att få tag på i stugor vi passerar.
 
Pemmican så klart!

Pemmican är det mest välbeprövade (indianer, pälsjägare och cowboys mfl). Ruggigt energitätt och lättlagat. Kräver dock att du redan äter bra mat eller att du någon vecka innan avfärd börjar äta bra mat så att du kan utnyttja ketonkropparna optimalt.

Själv äter jag det oftast smält som en varm och mustig soppa med en halv buljongtärning i. Det går även att äta kallt. Om ni tycker det är för hardcore så går det utmärkt att förstärka frystorkat med ghee (allt köpghee jag smakat smakar sk_t) eller smör. Smör är minst dubbelt så energitätt som frystorkat och pemmican ca dubbelt så energitätt per viktenhet.

Om ni vill äta kolhydratbaserat så är väl ris, pasta och couscous ok, dvs sådant som inte innehåller något vatten och få fibrer.

Med ovanstående som energibas så kan ni säkert hitta på smakvariationer om det önskas.
 
Det dyrare men också godare alternativt, Real Turmat (curry, kebabgryta och chili con carne godaste enligt mig). Även Blå bands frystorkade är goda. Har själv smakad "indisk kyckling gryta" och den är sagolik.

Eller det billigare och i mening endast pasta princip. Tycker Real Turmat har mer kött och grönskaker etc i sina. Men man kan om det passar plånboken köpa med sig lite Knorr frystorkat. Pasta Carbonara, Bolognese etc.
 
Här hittar du recept på lättviktsmat som du kan inhandla i vanliga affärer, dvs inte påsmat som real och andra märken. Det är ca 10 recept, men man kan ju komponera eget allteftersom man kommer in i tänket.
galenpannorna.wordpress.com under fliken lättviktsmat
 
Joanna här på utsidan har bra tips. Alla böcker jag hittat på området friluftsmat har varit tämligen usla, värst var "på en låga" massor med recept med färska (tunga) och komplicerade ingredienser som säkert är jättegoda, men definitivt inte lätta.
Jag försöker undvika frystorkat främst på grund av priset, men också på grund av smaken.
Här kommer lite saker jag brukar äta:

1. Knorr spaghetteria Bolognese -lätt, billigt, snabbt och ganska gott. Kan piffas upp med lite färsk vitlök och berikas med t ex olivolja. En påse är för mig en portion. Då får man typ samma näringsvärde som Real.
2. Nudlar med fet torkad korv i. Bra nudlar och god korv (min favorit är Napoli Piccante) blir gott.
3. Spaghetti med stekt rökt fläsk och rikligt med Pesto. Tunn spaghetti cappelini ger kortare koktid. Peston ska packas om till lättare förpackning.
4. Raggmunk från pulver med fläsk och sylt.
5. Hummus med tortilla
6. Couscous med torkad frukt
7. Nutella
8. Jordnötssmör
9. Tortellini med extra pesto eller parmesan (färskriven)







Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Senast ändrad:
Dessa brukar vi köra på; Blå bands vegetariska Chili sin carne, Carbonara och Bolognese
http://www.blaband.se/#/se/produkter/vegetariskt/
Bara att blanda med vatten och koka upp.
Äts med pasta eller ris.

Sojasteaks, strimlor eller färs från Veggi funkar också. Ska dock förvällas och helst marineras i starkmarinad för att vara goda, typ satay eller cajun. Färsen häller man ner i pasasåsen.
http://www.veggi.se/sortiment.php
Blir fint till ris, pasta eller pulvermos

Är själv inte vegetarian, sambon är. Men jag tycker det passar bra på turen ändå. Kompletterar med några ölkorvar så blir det fint.

Vanliga frysktorkade påsar tar vi med oss någon enstaka bara för ex. toppturen eller när det ska gå snabbt och äta något varmt mål.
 
Det roligaste är ju att torka mat själv och få med sig en massa smarr. Det går att torka allt möjligt. Ost, ägg, kött, etc. Då kan ni göra er egen meny för vandringen och få med er goda och näringsrika måltider.

Den hemtorkade maten går ju också att kombinera med köpt torkad mat. En favorit för mig är exempelvis pasta carbonara med pulverostsås, hemtorkad pasta och bacon. Ni kan också torka hela grytor och enkelt laga dem på några minuter på vägen.


Jag har skivit en massa om vandrarmat och torkning på min blogg.

http://denperfektavandringen.blogspot.se/2013/06/om-vandrarmat.html

http://denperfektavandringen.blogspot.se/2013/06/hur-mycket-mat-ska-en-ta-med-pa.html

God tur!
 
Har ni kommit iväg på er Ö-vandring ännu? Vad tyckte ni och blev det några erfarenheter ni vill dela med er av?

Jag och Olle ska i sommar kustvandra runt Gotska Sandön och sedan fortsätta att vandra längs västra Gotlands kust ner till Visby. Vi räknar med att det tar ca. 9 dagar. Det finns endast 2 affärer , man kan nå till fots det är Fårösund och Stenkyrka. Vi behöver bra tips på näringsrik mat som inte väger mycket eftersom vi själva bär allt. Vatten räknar vi med att få tag på i stugor vi passerar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.