Tillbehörsmarknaden!
Läste hos Peter Unold för ett tag sedan att han (eller någon annan?) tränade med en innebandyboll fastknuten så att den hade stabilt läge under vattenytan.
Sivens marknadsundersökning sammanslaget med ett allt ökande fokus på just motion ger att tillbehörsmarknaden med kommersiella initiativ i linje med Unolds skulle kunna ha god tillväxtkraft. Bara den där innebandybollgrejen i olika färger o storlekar o material. Det luktar försäljningsframgång. Kanske också att man kanske sälja barlast om kajakerna går alltför lätt. Betong o bly kan ju målas över i säljande kolfiberfärg - performancelooken är ju viktig. En succe?
Mer på allvar:
1. Det är väl mindre ljug att kajakreklamen säger lättdriven istället för snabb - om sina vanliga sköna gamla hederliga rekretationskapelser hur de nu än ser ut?
2. Hela grejen är ju klart relativ och personlig, samtidigt ingalunda konstant - man kan lära sig mer. (En viss paddlare med styrka, balans o teknik, med/utan packning, hav/sjö, etc, etc har ju gränser för vad som är möjligt eller rimligt bekvämt - och man kan ju därifrån reda ut vad som är det mest optimala med avseende på lattdriven...). Finns det ett antal kriterierier för vad som definitivt och utan tvekan - för vemsomhelst - är "features" eller egenheter på en kajak som gör att det absolut inte är en lättdriven kajak?? (Den kan ju ha andra positiva egenskaper, väl dugliga sin uppgift.)