Lättaste tältet

Har ett HB Akto som väger 1,5kg undrar om det finns nåt tält som är ännu lättare! Har försökt söka å läsa men vill gärna ha tips från folk som är nöjda ägare till ett mkt lätt 1pers(ev.2pers)
som funkar i verkligheten å som är lättare än mitt Akto ;)
ps nån som vet när Neo Air dyker upp på marknaden igen?

/Janne

Terra Nova Laser comp fungerar utmärkt och väger in precis över 1000 g komplett. Här är mitt i Tarfala förra året och i morgon ska jag ta med det ut på en veckotur i Kebnefjällen igen. :)

Bilagor

• Keb2008_17.jpg
    Keb2008_17.jpg
    142.6 KB · Visningar: 731

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tarptent Double Rainbow, tvåmanna på 1200g. Har fungerat utomordentligt på tre längre turer nu, senast en blöt och kall historia i sarek.

Terra Nova Laser comp fungerar utmärkt och väger in precis över 1000 g komplett. Här är mitt i Tarfala förra året och i morgon ska jag ta med det ut på en veckotur i Kebnefjällen igen. :)

Tack för tipsen! Det lutar nog åt Terra Nova Laser comp tältet! Fick idag oxå ett tips om ett Terra Nova Solar Elite å ett Vaude Scutum Ultralight nån som vet nånting om dessa båda?
Finns det nån butik i närheten av GBG som säljer nåt av dessa tält?
Nån som vet när Thermarest Neo Air åter går att köpa?

/Janne

Jag har också ett TN Laser Comp. och haft både HB Akto och några av de lättare enkelvävstälten och rekommenderar helt klart Laser Comp. även om HB Akto känns lite säkrare. Enkelvävstälten rekommenderar jag inte överhuvudtaget.

// Jocke

Vill man ha lite mer plats så rekommenderar jag Terra Nova Laser (inget comp här inte).
1250g och med plats som en 90säng.
//Peter

Tack för tipsen! Det lutar nog åt Terra Nova Laser comp tältet! Fick idag oxå ett tips om ett Terra Nova Solar Elite å ett Vaude Scutum Ultralight nån som vet nånting om dessa båda?
Finns det nån butik i närheten av GBG som säljer nåt av dessa tält?
Nån som vet när Thermarest Neo Air åter går att köpa?

/Janne

vaudes lär slå terras i funktionalitet,

http://roman-ackl.smugmug.com/photos/594530560_WKtW3-X3.jpg

http://roman-ackl.smugmug.com/photos/594528502_gE2dv-X3.jpg

bra utrymme i alla fall

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips