Lätt men bekvämt liggunderlag!

Söker ett mkt lätt men ändå bekvämt liggunderlag!
Funderar på ett Neo Air Regular(51x183x6,3 å 410g)
Vill dock höra med "proffsen" här på Utsidan innan jag beställer ;)

/Janne
 
Jag har skrivit en recension här men jag vet inte riktigt hur tillgänglig den är för den är inte "upplagd" än.

Den handlar om mitt NeoAir Small men kan inte se att den inte skulle vara direkt jämförbar med ett större liggunderlag.
Sammanfattningsvis så är jag jättenöjd med mitt underlag, åtminstone ur bekvämlighets-synpunkt och rekommenderar det verkligen.
//Peter
 
Budgetvariant

En budgetvariant som är både bekvämt och isolerar bra är Pacific Outdoor Ether Termo 6, regular. Det är 183 cm långt, 6 cm tjockt och väger ca 600g. Kostar ca 450kr exklusiver frakt.
Finns att få tag på i andra längder också.

God tur!
 
Jag har skrivit en recension här men jag vet inte riktigt hur tillgänglig den är för den är inte "upplagd" än.

Den handlar om mitt NeoAir Small men kan inte se att den inte skulle vara direkt jämförbar med ett större liggunderlag.
Sammanfattningsvis så är jag jättenöjd med mitt underlag, åtminstone ur bekvämlighets-synpunkt och rekommenderar det verkligen.
//Peter

PetNor, en fråga infinner sig när jag läser din recension.

"Liggunderlaget känns ömtåligt och tunt men det tål nog ganska tuffa tag och underlag. För min egen del så använder jag ett långt cellplastsliggunderlag under det uppblåsbara. Detta resulterar i att jag inte, i så hög grad, behöver oroa mig över att underlaget skall punktera liggunderlaget."

Antar att den främsta anledningen till intresset för NeoAir är den låga vikten. Vad vinner man i vikt om NeoAir är så känsligt att man måste använda ytterliggare ett underlag under NeoAir? Har själv ett Thermarest 2009 ProLite Self Inflating Mat, Regular dvs. 180 cm, som väger 460g. Ett NeoAir i storlek small väger 260g. Till det ska sedan läggas vikten för ett långt "cellplastsliggunderlag". Inte heller torde volymen, om man använder NeoAir + cellplast, kunna matcha ett Thermarest enl. ovan. Samma sak gäller priset. Så; vad motiverar det stora intresset för NeoAir??
 
Jag har inte nåt extra underlag under mitt Neoair.
Tycker det är jättebra med tanke på hur lätt och lite plats det tar,men Downmat är allra skönast!
 
Comfort..

Vad vinner man i vikt om NeoAir är så känsligt att man måste använda ytterliggare ett underlag under NeoAir? Har själv ett Thermarest 2009 ProLite Self Inflating Mat, Regular dvs. 180 cm, som väger 460g. Ett NeoAir i storlek small väger 260g. Till det ska sedan läggas vikten för ett långt "cellplastsliggunderlag". Inte heller torde volymen, om man använder NeoAir + cellplast, kunna matcha ett Thermarest enl. ovan. Samma sak gäller priset. Så; vad motiverar det stora intresset för NeoAir??

De gånger jag har haft med uppblåsbara liggunderlag så har jag oxå alltid haft med en bit tunn cellplast, mest för att sitta på i tältet.. Att sitta på uppblåsbara liggunderlag är värdelöst/man sitter direkt på tältduken ur isoleringssynpunkt, är min erfarenhet!!

Downmat kanske funkar bättre, men inget man släpar på sommartid :)!

Jag kommer att köpa ett NeoAir, dels för den låga vikten och för comforten, det är ca 6cm högt!! ProLite är ju "bara" 2,5cm... En bit tunn cellplast att sitta på väger inte mer än max 50g.

//A
 
PetNor, en fråga infinner sig när jag läser din recension.

"Liggunderlaget känns ömtåligt och tunt men det tål nog ganska tuffa tag och underlag. För min egen del så använder jag ett långt cellplastsliggunderlag under det uppblåsbara. Detta resulterar i att jag inte, i så hög grad, behöver oroa mig över att underlaget skall punktera liggunderlaget."

Antar att den främsta anledningen till intresset för NeoAir är den låga vikten. Vad vinner man i vikt om NeoAir är så känsligt att man måste använda ytterliggare ett underlag under NeoAir? Har själv ett Thermarest 2009 ProLite Self Inflating Mat, Regular dvs. 180 cm, som väger 460g. Ett NeoAir i storlek small väger 260g. Till det ska sedan läggas vikten för ett långt "cellplastsliggunderlag". Inte heller torde volymen, om man använder NeoAir + cellplast, kunna matcha ett Thermarest enl. ovan. Samma sak gäller priset. Så; vad motiverar det stora intresset för NeoAir??

Jag anser inte att NeoAir är så känsligt att det måste skyddas utan att det KÄNNS känslig men att det tål tuffa tag ändå.
Anledningen till att jag använder ett cellplastunderlag är inte för att skydda NeoAir underlaget utan för att mitt uppblåsbara är kort och jag vill ha något för benen också. Skyddet är alltså en bonuseffekt.
Dessutom använder jag cellplastunderlaget för att stadga upp ryggsäcken vilket ett uppblåsbart inte klarar i lika hög grad, åtminstone inte på ett
//Peter
 
Jag anser inte att NeoAir är så känsligt att det måste skyddas utan att det KÄNNS känslig men att det tål tuffa tag ändå.
Anledningen till att jag använder ett cellplastunderlag är inte för att skydda NeoAir underlaget utan för att mitt uppblåsbara är kort och jag vill ha något för benen också. Skyddet är alltså en bonuseffekt.
Dessutom använder jag cellplastunderlaget för att stadga upp ryggsäcken vilket ett uppblåsbart inte klarar i lika hög grad, åtminstone inte på ett
//Peter

Stämmer överens med mina intryck efter en månads användande av ett large. Högre komfort finns inte för pengar. Oroade mig nästan lite för jag försov mig ofta när jag vildcampade under sommarens cykeltur i östra centraleuropa.
Förbokade mitt på Getout då de har bra pris och service. De mailade mig sedan flera ggr med info om när det skulle finnas i lager mm. Mer HÄR!
 
Mina reflektioner... efter 28 nätter, nu senast i ett ganska kallt, regnigt och blåsigt Jotunheimen...

Det är riktigt skönt att sova på, man behöver inte vara toknoga med val av tältplats.

Det är inte självupplåsande, utan man får blåsa själv, en sak jag i min naivitet trodde när jag köpte det ;-)
... men det är ok, det tar jag. Precis som nämnts så får man lära sig att blåsa i "rätt" mängd luft.

Jag har använt mitt direkt på tältgolvet, och nu senast med ett tunt Evazote under.

Den nackdel som jag tänkt på är att jag tycker att det är något smalt, vilket resulterar i markkyla på ärmarna.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...