Hilleberg Kaitum 2-3

Undrar om nån kan säga nåt om Hillebergs Kaitum 3 (eller 2 som är ngt äldre)
Positivt eller negativt! Tänker använda det i huvudsak vid paddling!
Mina krav på tältet är att det ska vara lätt, ha liten packvolym å vara lätt sätta upp!
Tänker i huvudsak vara 1-2pers(i nödfall nån gång 3)
Andra tältförslag mottages oxå tacksamt!

/Janne

Superb ventilation, myckewt enkelt att sätta upp, har legat tre i mitt Kaitum 2 trångt men inte besväligt så gott om plats för sommar, helt ok vid vinter. Guld med två absier men ibalnd , speciellt vinter, saknar jag en förländ absid men vet ändå inte om det skulle vara värt vikten. Har du råd, KÖP.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack får rådet!

Du var så positivt övertygande Nedar så det blev ett rött Kaitum 3, ja jag har råd :)

/Janne

Svår ekvation

Jag tycker inte liten packvolym, låg vikt och tre personer går så bra ihop. Har själv ett Kaitum 2 som jag tycker är jättebra, väldigt lyxigt för två. Rymligt, bra ventilation och hyfsad vikt delat på två. Har dock ett mindre tält när jag är själv då jag tycker packvolym och vikt blir för mycket att släpa på när jag e själv. Använder dock tälten först och främst till vandring i fjäll och lågland, har endast varit på paddeltur en gång med mitt Kaitum. Så om Kaitum är ett bra tält för paddling får någon annan ha synpunkter på.
Båda mina tält är röda, gillar den färgen :)
Hoppas du blir nöjd med ditt tält!
/Matias

Bra att det är rymligt!

Har ett Tadpole 23 oxå, ett kupoltätl jag använder när jag vet jag är helt själv!
Men behövde ett större när jag har tex barn med mig, bra du säger ditt Kaitum 2 är rymligt för två då kommer mitt att funka perfekt för mig!
Vet man ska ha kupol för tältning i skärgården men har hittills alltid lyckats hitta en liten grässplätt!
Så jag ville ha ett tunneltält denna gång pgr av bättre utrymme!

/Janne

Skämmigt lyxigt

Har ett Tadpole 23 oxå, ett kupoltätl jag använder när jag vet jag är helt själv!
Men behövde ett större när jag har tex barn med mig, bra du säger ditt Kaitum 2 är rymligt för två då kommer mitt att funka perfekt för mig!
Vet man ska ha kupol för tältning i skärgården men har hittills alltid lyckats hitta en liten grässplätt!
Så jag ville ha ett tunneltält denna gång pgr av bättre utrymme!

/Janne

Ja men då tror jag det blir fin fint! Komforten när man är två i mitt Kaitum är så bra att man skäms, får man ha det så bra ute? ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips