Lättare kök

Brune; sa:
EBx; sa:
Har tittat en del på varianter man skruvar direkt på gasflaskan men de verkar så känsliga för vind.

/erik

Det finns Primus fotstöd som väger 22 g.
721170_170x170.jpg


Per Brune

Sådant har jag använt. Jag har slutat för dels behövs de oftast inte, det brukar gå fint att ställa gasburken direkt på marken. Och för att minska vindkänsligheten behövs de inte, det är nog stadigt ur den synvinkeln så att säga. Problemet med vinden är att den drar ner effekten så fruktansvärt. Dessutom, de där fötterna är himla lätta att bryta sönder. De är jätteömtåliga. Kanske tål de inte att användas när det är lite kyligt.... :) Jag har nog gjort av med 3-4 stycken utan att ta i nåt nämnvärt. Rent krasst verkar de inte som att de är gjorde med tanke på gasbehållarna.

22 gram bort.

Mvh
Peter P.
 
Jag har inte provat fotstöden, men dom kanske är ”kvalificerade” för ett omnämnande i tråden Urbota dum konstruktion på
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40760

Per Brune





Här får jag sätta ner foten, jag tycker den är kanonbra. För mig har det funkat bra än så länge, inget tecken på att det ska vara ömtåliga. Jag har haft behov av att ha stöden när jag lagat i stenig terräng. Dessutom väger det noll och tar ingen plats alls, men visst kan jag hålla med om att den inte på nåt sätt är livsnödvändig,det går ju alltid att hitta en bra yta nånstans
 
skogsvakt; sa:
Här får jag sätta ner foten, jag tycker den är kanonbra. För mig har det funkat bra än så länge, inget tecken på att det ska vara ömtåliga. Jag har haft behov av att ha stöden när jag lagat i stenig terräng. Dessutom väger det noll och tar ingen plats alls, men visst kan jag hålla med om att den inte på nåt sätt är livsnödvändig,det går ju alltid att hitta en bra yta nånstans

Fotstödet är en livsnödighet IMO om man skall laga mat i absiden. Ett vält kök lär inte vara någon lek.

Har inte heller någon erfarenhet av ömtålighet i sommarfjällen.
 
Snubben; sa:
skogsvakt; sa:
Diametralt motsatta åsikter raderade.

Diametralt motsatta åsikter raderade.

Tänk vad olika uppfattningar man kan ha om samma sak!

För mig tror jag de alltid går av längst in mot navet när man "vrider på" foten. En gång trodde jag att de inte passade för MSRs gasbehållare så jag tog Primus nästa gång men det var ingen skillnad.

Jag lagar alltid mat i absiden. Slår upp tältet där det ser bra ut, vilket även ger hyfsat platt och fint där absiden sträcks ut. Ingen bulig, stenig terräng för mig när jag använder köket.

Mvh
Peter P.
 
EBx; sa:
Är ny på det här med lättpackning och funderar köket. Nu kör jag med ett 80-tals triangia. Grymt bra oavsett hur det blåser. Har ni tips på bra, lätta och små kök? Det jag är ute efter ska ffa klara enklare middag och gröt till frukost = en gryta räcker.

Har tittat en del på varianter man skruvar direkt på gasflaskan men de verkar så känsliga för vind.

/erik

Det beror på hur länge du ska vara ute utan att fylla på förråden.

Själv vandrar jag gärna 2-3 veckor, ibland solo, ibland med sällskap. Om man kör solo blir det lättare med t ex ett MSR XGK än ett gaskök när man passerar 14 dagar ungefär, detta eftersom bränslet blir en allt större del av vikten ju längre man är ute (utan att "fylla på" genom att köpa bränsle). Delar man på köket kommer "break-even" tidigare, efter ungefär en vecka.

Så för min del är det numera gaskök på kortare sommarturer upp till 10 dagar/två veckor och fotogen på längre turer. Jag talar nu om fjäll eller mina "fusk"-UL-turer ;), vanliga helgturer runt stockholm eller på landet får det bli det kök som jag råkar ha bränsle till ;).

//J
 
Re: Viktberäkning

Schneeberger; sa:
Har du möjlighet att lägga ut dina viktberäkningar?
När jag räknade på gas/bensin så kom jag fram till att bensin blev vinnare för längre turer och gas var lättare för korta.

Aldrig får man vara riktigt glad. Det börjar mer likna ett nollsummespel. Beräkningar är beräkningar och jag vet inte förrän jag gjort första turen med Wind Pron. Jag har mätt vikten på en halv liter bensin och beräknat bensinens vikt efter det. Mina dynamometrar är kalibrerade. Vågen visar tre gram fel på ett kilo. Skall prova kalibrerera den.

MSR Whisperlite 420g
Pump 50g
Bensin: 1dl/pers/dag x 2 x 7 dag. 1.4 Liter ≈ 960g
Bränsleflaska 975ml 210g
Bränsleflaska 325ml 81g
Summa: 1721g
Utan bensin: 761g

MSR Wind Pro 298g
Gas: 60g/pers/dag x 2 x7 ≈ 840g 4 flaskor á 220g (880g) totalvikt 344 x 4 = 1367g
Summa: 1665g
Utan gas: 785g

Minskad vikt: 56g

Den minskade vikten är marginell. Vikten hem är tyngre eftersom jag måste bära med mig tomma tillplattade gasflaskor. En fördel är att dessa små gasflaskor är lättare att stuva in i rygga och man behöver inte vara rädd för läkage.

Har provat baka med WindPron och det är hett nog :) Ett mer uttömmande omdömme kommer efter nästa fjällvandring.
 
Re: Re: Viktberäkning

MSR Wind Pro 298g
Gas: 60g/pers/dag x 2 x7 ≈ 840g 4 flaskor á 220g (880g) totalvikt 344 x 4 = 1367g
Summa: 1665g
Utan gas: 785g

Minskad vikt: 56g

Om du använder de stora gasflaskorna skulle du kunna spara lite mer vikt. Typ ett hekto eller så.

/Björn Nilsson
 
Re: Re: Re: Viktberäkning

bjonil; sa:
Om du använder de stora gasflaskorna skulle du kunna spara lite mer vikt. Typ ett hekto eller så.
/Björn Nilsson
"Never use fuel canisters more than 8 ounces (227 g) and never use canisters more than 4 inches (10 cm) high, because oversized canisters increase stove instability." Står det hos MSR och jag undrade över om det bara var amerikansk friskrivning. Men jag provade med en Primus 645g (450 g gas) Ø 108 x 137 mm men då börjar slangen blir för kort eller så hamnar gasflaskan oroväckande nära vindskyddet.
Förresten är jag en 7 för 3 :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.