Funderar på att skaffa en riktigt lätt topptursutrustning för turer i svenska fjällen och jag funderar nu på vilka skidor man ska skaffa. Jag är en duktig och driven telisåkare och kommer att vilja ha ett par skidor som fungerar bra att åka med, men som är avsevärt lättare än traditionella utförsskidor. Är inte så bevandrad i den delen av skidsortimentet så jag undrar om det är någon som ahr tips på bra och lätta skidor som är fungerar för en driven, 85kg tung åkare!? Har kikat lite på Black Diamonds sortiment och fastnat för deras ethic. Några som har erfarenheter av denna?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
lätta topptursskidor för telemark
- Trådstartare Jonik
- Start datum
hallå.
som telemarkåkare har jag testat endel skidor och hittat två bra.
den førsta ær en ultra lætt skida av mærket Vølkl Outback. vet inte om den produseras længre men den ær kanon. med titanbindning så sparade jag ca 2 kilo mot mina vanliga(inte feta ) dynastar med chili bindning.
lite ostabil pga den låga vikten men med træning ær den kanon. hæll lyftare och stejærn før skidan ær moterat med stighudar av mærket Black Diamond.
skida nr 2 ær lite tyngre men fortfarande lætt. BD Crossbow. stabil skida med goda offpist egenskaper. till den har jag monterat hæll lyft och stegjærn(crampons) for telis skida av merket Petzl. (den samme på Vølkl skidan)stighud: BD
visst ær det fantastiskt och gå opp før ett fjæll och sedan kjøra ned i orørd puder dær inga turister orkar och ta seg???
robert
som telemarkåkare har jag testat endel skidor och hittat två bra.
den førsta ær en ultra lætt skida av mærket Vølkl Outback. vet inte om den produseras længre men den ær kanon. med titanbindning så sparade jag ca 2 kilo mot mina vanliga(inte feta ) dynastar med chili bindning.
lite ostabil pga den låga vikten men med træning ær den kanon. hæll lyftare och stejærn før skidan ær moterat med stighudar av mærket Black Diamond.
skida nr 2 ær lite tyngre men fortfarande lætt. BD Crossbow. stabil skida med goda offpist egenskaper. till den har jag monterat hæll lyft och stegjærn(crampons) for telis skida av merket Petzl. (den samme på Vølkl skidan)stighud: BD
visst ær det fantastiskt och gå opp før ett fjæll och sedan kjøra ned i orørd puder dær inga turister orkar och ta seg???
robert
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har ett par Atomic tm22 vet inte om de görs fortfarande med sportkompaniet i Stockholm har kvar från i fjol. Det är lätt skidor som används både till telemark och randoné. Har tyvär bara prövet mina i pisten men de ska enligt sportkompaniet funka offpist den är inte den bästa varken i pist eller utanför men den störa fördelen är att den i lätt vet inte om den blir för instabil för dig eftersom du väger mer än mig och jag inte åker så kraftfullt.
Hoppas det hjälpte lite
Hoppas det hjälpte lite
gmg; sa:visst ær det fantastiskt och gå opp før ett fjæll och sedan kjøra ned i orørd puder dær inga turister orkar och ta seg???
robert
Det är helt underbart!
Vad går folk på för bredder när man ska traska lite längre svenska turer. Har funderar på att skaffa mig en skida som har bredd mellan 75 och 80mm, då de borde funka med ett par lägre pjäxor (som t3) men ändå ger bra bärighet. Åsikter?
Väljer du inte en alltför krallig o styvkörd skida så kommer du nog gilla bredder runt 75-80 mm midja ihopa med t3
r eller motsvarande även när föret är hårt och troligen rent av när det är lite isigt. Själv kör jag numera med atomic TMX i 184cm längd(84 i midjan) tillsammans med ett par gamla t2or med 2spännen o G3targa-bindning. Jag är absolut ingen överdängare, men på mjuka underlag är jag övertygad att jag inte skulle lida av ett par t3 till dom skidorna, och fast före, pist- till hårdpist funkar rätt bra med t2
rna. Is däremot... nja, då får jag bita ihop en del mer än jag fick med mina gamla utslitna lagg med 70mm midja. 75-80 midja är nog bra ihop med t3 för lite längre o flackare turer, då kan du fortfarande rocka loss i lössnön när tillfälle bjuds, utan att bli totalt borta om föret hårdnar lite. Ren is tycker jag inte är så vanligt på turerna även om det händer nån gång, bristande skare är möjligen ett vanligare problem, men där lutar jag nog åt att skidbredden hjälper mer än styvare pjuck...om nu något hjälper... :-O
Mer snö! Nu!
/Jörgen
Mer snö! Nu!
/Jörgen
Randoné
Kolla på Randonéskidor, dom är ganska lätta. Völkl Norbert Joos t.ex. Eller Goode skidor http://www.goode.com/ Telemarkbindningar verkar vara svårt att få riktigt lätta, men se till att få ett par som är lite motstånd i, G3, Hammerhead, 3-pin HW eller 7tm tour. Cobra är hemska att tura med.
I år har jag gått några turer med dynafitbindningar och Garmont Megaride skor. Sparar ca 3 kg mot T1 och 7tm. Men det är klart, telemark är ju roligare.
Kolla på Randonéskidor, dom är ganska lätta. Völkl Norbert Joos t.ex. Eller Goode skidor http://www.goode.com/ Telemarkbindningar verkar vara svårt att få riktigt lätta, men se till att få ett par som är lite motstånd i, G3, Hammerhead, 3-pin HW eller 7tm tour. Cobra är hemska att tura med.
I år har jag gått några turer med dynafitbindningar och Garmont Megaride skor. Sparar ca 3 kg mot T1 och 7tm. Men det är klart, telemark är ju roligare.
? 3 kg låter som ca 1 kg eller mer överdrift. Räknade på 7tm tour och T1 med standardinnersko och fick viktbesparingen till 2,2, men termoinnerskon blir vikt 1,7kg, räknar man istället på vanliga 7tm blir viktbesperingen styvt 2kg och styvt 1,5kg.
Har du kontrollvägt och funnit att listvikterna ljuger eller högg du bara till lite?
...men nå, oavsett, 1,5-2kg divierar visserligen från 3kg, men visst är det avsevärt för en vikt man lyfter femtielva ggr i timmen längst ut i fötterna!
Men telis är som sagt ändå rackarns mkt roligare!!
/Jörgen
Har du kontrollvägt och funnit att listvikterna ljuger eller högg du bara till lite?
...men nå, oavsett, 1,5-2kg divierar visserligen från 3kg, men visst är det avsevärt för en vikt man lyfter femtielva ggr i timmen längst ut i fötterna!
Men telis är som sagt ändå rackarns mkt roligare!!
/Jörgen
Hugget
OK, jag högg till. Blandade ihop det med kalkylen jag gjorde med alpinpjäxor och Fritshi Freeride Bindningar.
Såhär ska det vara:
Mina Garmont (strl UK10) väger ca 3800 g, T1 orna med std innersko vägde 4720g (vägda). Sparar altså ca 900g. Tyvärr har jag tappat bort vikten på 7tm, har för mig att vikten stämde bra med tillverkarens uppgivna 1380 för bindning plus ca 300g+ för plattor, risers och skistopper. Dynafitbindningen ligger på 660g (labvåg). Ca ett kg där också. Totalt 2 kg altså.
Men man kan ju köra Garmont Squadra/Energ istället för T1 och spara lite vikt. Mina Sqadra med thermoinnersko väger 3852g enligt vågen och är dessutom betydligte enklare att gå i än T1 (mer gå-läge). Det kändes som om det gjorde större skilnad än själva vikten. 7tm tour ska ju vara otroligt skön att tura med trots den extra vikten....
OK, jag högg till. Blandade ihop det med kalkylen jag gjorde med alpinpjäxor och Fritshi Freeride Bindningar.
Såhär ska det vara:
Mina Garmont (strl UK10) väger ca 3800 g, T1 orna med std innersko vägde 4720g (vägda). Sparar altså ca 900g. Tyvärr har jag tappat bort vikten på 7tm, har för mig att vikten stämde bra med tillverkarens uppgivna 1380 för bindning plus ca 300g+ för plattor, risers och skistopper. Dynafitbindningen ligger på 660g (labvåg). Ca ett kg där också. Totalt 2 kg altså.
Men man kan ju köra Garmont Squadra/Energ istället för T1 och spara lite vikt. Mina Sqadra med thermoinnersko väger 3852g enligt vågen och är dessutom betydligte enklare att gå i än T1 (mer gå-läge). Det kändes som om det gjorde större skilnad än själva vikten. 7tm tour ska ju vara otroligt skön att tura med trots den extra vikten....
Jäpp, helt frigjord pivot-punkt tätt föld av en väl fungerande utlösningsfunktion o skistopper torde vara framtiden för telemark. NTN verkar kunna lösa detta om det nu blir verklighet nån gång... annars kommer ju Black Diamond, G3 och rottefella med "tour"-modeller (se separat länk om detta) med enkel frigörning av ledpunkten. BD O1 tycker jag ser särskillt intressant ut eftersom den lär kombinera ännu vassare utförsegenskaper med en enkel frigörningför uppförsgång. Vassare både uppför och nedför, mindre kompromissande mao. Fungerar sedan bara antiisplattan lika bra som på mina G3targa så blir det nog ny bindning till nästa säsong.. 
/Jörgen
/Jörgen
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg