Den ska ligga i fickan, men också vara uthärdlig att använda som pannlampa. Gäller det för Zipka? Hittills har alla "snörlampor" fallit på att de helt enkelt inte verkar gå att ha som pannlampa.Gäller det en bra-att-ha-lampa som alltid ska ligga i fickan så föreslår jag Zipka med det tunna snöret istället för Tikka som har ett riktigt pannband.
Snöret gör också att man kan fästa lampan runt ett styre, en gren eller liknande.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Liten pannlampa
- Trådstartare Ayrin
- Start datum
Jag har använt mina vid klättring, cykling, löpning, vandring, bilmekande, osv, och det har funkat för mig, men det finns säkert olika uppfattningar. Största nackdelen för mig har varit att de saknar tilt-funktionen som senare modeller av Tikka har.Den ska ligga i fickan, men också vara uthärdlig att använda som pannlampa. Gäller det för Zipka? Hittills har alla "snörlampor" fallit på att de helt enkelt inte verkar gå att ha som pannlampa.
Lästips
ANNONS
Aircontact Pro – designad för de stora äventyren
Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...
Led Lenser, suveränt ljus men gick sönder rätt snabbt. I mitt tycke en konstruktionsmiss då kabeln var kortare än maximala pannbandet.
När jag köpte min LedLenser sa köparen att det förekommit många problem med kabelanslutningar och ONOFF-knappen.
Modellen de nu säljer, och som jag köpte, är modifierad och lider inte utav detta.
Min kompis har den äldre modellen, och mycket riktigt hade han de problemen.
Jag har nyligen köpt Black Diamond Storm. Har bara provat den hemma, men den verkar vara riktigt bra. Smal ljuskägla kan varieras steglöst från 100 lumen och 70 meter ner till 4 lumen och 3 meter. Bred ljuskägla kan varieras steglöst från 25 lumen oach 7 meter ner till 4 lumen och 2 meter. Brinntid för smal ljuskägla är 50 tim till 200 tim beroende på inställning. Brinntid för bred ljuskägla är 36 tim till 125 tim beroende på inställning. Det finns även en funktion med rött ljus.
Vikten är 110 gram med tre AA batterier. Vattensäker enligt IPX7.
Visst sett ur ett mer historiskt perspektiv är en pannlampa med 3 AA-batterier löjligt liten men idag är vi kräsna. En ficklampa på 3 AA är inget jag vill ha i fickan.Jag har nyligen köpt Black Diamond Storm. Har bara provat den hemma, men den verkar vara riktigt bra. Smal ljuskägla kan varieras steglöst från 100 lumen och 70 meter ner till 4 lumen och 3 meter. Bred ljuskägla kan varieras steglöst från 25 lumen oach 7 meter ner till 4 lumen och 2 meter. Brinntid för smal ljuskägla är 50 tim till 200 tim beroende på inställning. Brinntid för bred ljuskägla är 36 tim till 125 tim beroende på inställning. Det finns även en funktion med rött ljus.
Angående antal batterier.
Varför görs inga pannlampor med många batterier?
I princip kan man välja på en liten pannlampa med 2-3x AAA, eller en stor lampa med 4xAA. Alltså olika ljusstyrka med samma batteritid.
Jag hade gärna haft ett batteripack för 6xAAA på min LedLenser, så att batteritiden fördubblats.
I princip kan man välja på en liten pannlampa med 2-3x AAA, eller en stor lampa med 4xAA. Alltså olika ljusstyrka med samma batteritid.
Jag hade gärna haft ett batteripack för 6xAAA på min LedLenser, så att batteritiden fördubblats.
Jag har en äldre men inte alltför gammal Petzl TacTikka. Ljuset är ju inte i klass med min lilla Fenix LD10 men kombinationen 3xAAA, ganska litet lamphus och stryktålig (hållit flera års användande). Jag har sneglat på andra bättre lampor med separat batteripack bakpå pannbandet men då blir de genast mycket större = får vara hemma oftare. Följer diskussionen, var själv inne på Petzl Myo RXP för ett år sen men avvaktar och blir nog något annat längre fram.
Visst sett ur ett mer historiskt perspektiv är en pannlampa med 3 AA-batterier löjligt liten men idag är vi kräsna. En ficklampa på 3 AA är inget jag vill ha i fickan.
Dessutom skrev jag fel. Det ska vara 4 AA batterier. ;-)
Det historiska perspektivet kan ju variera, men lampan kom ut på marknaden för ungefär ett år sedan.
Angående antal batterier.
Är du händig med lödkolv, så går det problemet lätt att lösa
/Niklas
Jag har en äldre men inte alltför gammal Petzl TacTikka. Ljuset är ju inte i klass med min lilla Fenix LD10 men kombinationen 3xAAA, ganska litet lamphus och stryktålig (hållit flera års användande). Jag har sneglat på andra bättre lampor med separat batteripack bakpå pannbandet men då blir de genast mycket större = får vara hemma oftare. Följer diskussionen, var själv inne på Petzl Myo RXP för ett år sen men avvaktar och blir nog något annat längre fram.
Införskaffade Myo RXP i höstas och det har hittills varit en trevlig bekantskap. Men utvecklingen går ju fort på panlampsfronten...
/Niklas
Är du händig med lödkolv, så går det problemet lätt att lösa
/Niklas
Jo men man vill ju ha kvar det fina vattenskyddade batteripacket =)
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg