Fler frågor om breda skidor.

Jaha , då var det dags för några fler frågor om telislagg.

Jag funderar lite över de bredaste modellerna och ni kanske kan hjälpa mig med lite jämföresler. Att riktigt breda skidor är förträffliga och roliga i offpisten stämmer nog på alla sådana skidor men övriga egenskaper då? Hur fungerar de i pisten, kvalité på belag osv. De skidor som jag har i åtanke är väl främst;

Black Diamonds "Mira" 112x79x102, såg i utemagasinet att det var en ny skida. Förvånansvärt lätt med sina 2980g/par.

K2:s "Work Stinx" samma som "AK launcher" 118x88x105.

Rossignol "mega bang" en mjuk "bandit xxx" 115x85x103?

Går man sedan ner i bredd finns ju en uppsjö av skidor från de flesta tillverkare.

Nu ser jag fram emot en fantastiskt mängd med uttömmande svar om dessa "nya" skidorm och varför jag ska välja just dessa ;-))

Föresten såg ni de nya step-in bindningarna från Voilé "VP-II". De väger ju inte mer (840g) än vanliga kabelbindningar men håller de måntro?

Ha det så bra.

Skippar den personliga datan denna gång.

/Urban.

[Ändrat av Norström 2001-10-18 kl 08:19]
 
Tjenare, jag har oxo drabbas av prylfrossan, funderar även jag på ett par fläskisar. http://www.telemarktips.com har testat BD MIRA lite kort, den verkar kanonintressant. Lär vara det bästa BD nånsin gjort. En utförligare test kommer troligtvis.

Samma teilssida har även testat Voilé VP-II, bindningen verkar vara mycket bra om man gillar en hög rörlighet kombinerat med hög vridstyvhet. Colouir har oxo testat den med samma omdömme om egenskaperna. De olika testerna har dock lite olika åsikt om varför bindningen beter sig som den gör, telemarktips analys verkar vara bäst underbyggd i mina ögon. Lär vara grym i lössnö-puder samt för carving i fast pist, aningens sämre än vissa konkurtenter i puckel och slagigt före eftersom bindningen inte strävar "ihop" skidan lika mycket mot häl-fotsula som vissa andra bindningar. Telemarktips har även en egen viktsida, där de kontrollvägt bindningarna. VPII är lätt men riktigt så lätt som voilé anger är dom inte (lite över kilot).
[Ändrat av sladden 2001-10-21 kl 11:20]
 
Bindningarnas funktion.

Det verkar ju logiskt att bindningar som Voilé VP II och linken inte strävar ihop skidan på samma sätt som en traditionell kabelbindning (chili, G3 osv) men hur kommer man att uppleva detta? Själv har jag bara kabelbindning som referens och tycker att det funkar bra. Det kan kanske finns risk att en bindning utan kabelns strävan känns sladdrig pga att kontakten med skidan blir sämre just vid byte av fram-bak skida.

Ni som kör linken får gärna beskriva hur bindningen uppträder för jag förmodar att voilé:n har samma tendenser. Vid testen av Voilé:n skrev man att den har liknande egenskaper som Skyhöye, eller hur det nu stavas, hur upplevs den bindningen? Jag förstår ju att det är en grym kontakt med den främre skidan men den bakre då?

MVH Urban.
 
Skippa telissortimentet!

Stirra dig inte blind på specifika telis skidor. Jag har kört telis på ett par styva SCOTT alpinskidor fram till nu, när jag skaffat ett par ATOMIC Betaride 10.EX 198 för telis.
Jag är övertygad om att dom kommer vara kanon!
Varför köpa några sladdriga, ostabila ,lättknäckta telis skidor när man kan få ett par ordentilga alpin lagg istället!
Jag överväger aldrig telemarksvarianterna om jag ska köpa nytt!
Åker med Linken och T-race till detta.

//David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Debora Frågor om telemarkutrustning! Telemark 4
KarlJ Frågor angående skidor Telemark 6
uljo2 Skor (breda) Telemark 1
Langenbrunner Breda lagg?? Telemark 0
sladden breda plankor Telemark 11
Breda Alpinskidor Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.