Lätta självstagande 2-manstält

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu börjar det brinna i knutarna för jag är snart helt tältlös, 3Hexan är såld å snart även Firstlightet. Gillar faktiskt HB Unna, men det är lite för dyrt nytt och en aning tungt. Kan ni tipsa om snarlika tält som är några hekton lättare och någon tusing billigare?

Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?

Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?

Här är ett alternativ som i alla fall är riktigt billigt:

http://www.addnature.com/member_prod2.asp?pf_id=MARMOTNYX2P&log_info=MARMOTNYX2P

Ser ut att vara självstagande. Hyfsat lätt. Marmot brukar göra trevliga tält.

Nemo Nano verkar intressant; http://www.nemoequipment.com/nemo09-nano-tent

bignano2.jpg

bignano1.jpg

, men det känns ju som ett ganska oprövat märke. Singleskin, lätt (1.8 kilo ca) och med en liten vestibul som man kan använda vid behov.. Runt 330 USD verkar det finnas för men då tillkommer ju tull, moms, frakt..

Om du inte ens skall använda en enda pinne till att fästa en absid med så får du nog vara utan en sådan.
Då kan ett Black Diamond Firstlight kanske funka. Vet inte om dom finns hos någon Svensk försäljare.
product_images.php

//Peter

Jag är en sån där Hilleban som troligen kanske köper ett kompletterande HB om nåt år, har nu Nammatj 3. Jag är inte så mycket för tält där man reser inner och yttertält separat. Ett Nammatj har man stående på no-time och jag misstänker att det är änny snabbare med kupoltätlten. Nammatj: i med två tältbågar, fäst två markpinnar med ena kortsidan mot vinden - sen reser man tältet när man drar ut och fäster tältet på andra kortsidan med två markpinnar. Sen kan man i lugn och ro tighta upp det med staglinor och stormlinor om det behövs.

Fy fasen får att behöva fippla upp tältet utan yttertält först och riskera att det blir blött.

Det är kanske ett dumt krav men jag trodde att det skulle finnas någon trevlig lösning på ett själstagande tält men med någon form av absider, alltså att man reglerar hur mycket innertält man spänner upp.

Hillebergs mindre tält går i alla fall att haka av delar av innetältet för att få plats för matlagning. Jag tror att kravet på ett tält med stor absid utan att bulta nåt i marken är en vision men jag kan ha fel.

"Genom att lossa ena hörnet på innertältet kan man skapa en mindre absid samtidigt som innertältet förblir torrt även om man går in och ur tältet då det regnar."

Unna:
unna1.gif

Det är kanske ett dumt krav men jag trodde att det skulle finnas någon trevlig lösning på ett själstagande tält men med någon form av absider, alltså att man reglerar hur mycket innertält man spänner upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips