Lätta självstagande 2-manstält

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nu börjar det brinna i knutarna för jag är snart helt tältlös, 3Hexan är såld å snart även Firstlightet. Gillar faktiskt HB Unna, men det är lite för dyrt nytt och en aning tungt. Kan ni tipsa om snarlika tält som är några hekton lättare och någon tusing billigare?
 
Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?
 
Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?

Här är ett alternativ som i alla fall är riktigt billigt:

http://www.addnature.com/member_prod2.asp?pf_id=MARMOTNYX2P&log_info=MARMOTNYX2P

Ser ut att vara självstagande. Hyfsat lätt. Marmot brukar göra trevliga tält.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nemo Nano verkar intressant; http://www.nemoequipment.com/nemo09-nano-tent

bignano2.jpg


bignano1.jpg


, men det känns ju som ett ganska oprövat märke. Singleskin, lätt (1.8 kilo ca) och med en liten vestibul som man kan använda vid behov.. Runt 330 USD verkar det finnas för men då tillkommer ju tull, moms, frakt..
 
Jag är också på jakt efter ett lätt, billigt, självstagande tält. Och med självstagande vill jag mena att det inte behövs några pinnar i marken alls (om det inte blåser en massa), Typ HB Staika eller Fjällräven Vålå Dome II.

Några andra förslag på tält som inte behöver ens en liten åinne för att spänna ut absiden?

Om du inte ens skall använda en enda pinne till att fästa en absid med så får du nog vara utan en sådan.
Då kan ett Black Diamond Firstlight kanske funka. Vet inte om dom finns hos någon Svensk försäljare.
product_images.php

//Peter
 
Jag är en sån där Hilleban som troligen kanske köper ett kompletterande HB om nåt år, har nu Nammatj 3. Jag är inte så mycket för tält där man reser inner och yttertält separat. Ett Nammatj har man stående på no-time och jag misstänker att det är änny snabbare med kupoltätlten. Nammatj: i med två tältbågar, fäst två markpinnar med ena kortsidan mot vinden - sen reser man tältet när man drar ut och fäster tältet på andra kortsidan med två markpinnar. Sen kan man i lugn och ro tighta upp det med staglinor och stormlinor om det behövs.

Fy fasen får att behöva fippla upp tältet utan yttertält först och riskera att det blir blött.
 
Det är kanske ett dumt krav men jag trodde att det skulle finnas någon trevlig lösning på ett själstagande tält men med någon form av absider, alltså att man reglerar hur mycket innertält man spänner upp.
 
Hillebergs mindre tält går i alla fall att haka av delar av innetältet för att få plats för matlagning. Jag tror att kravet på ett tält med stor absid utan att bulta nåt i marken är en vision men jag kan ha fel.

"Genom att lossa ena hörnet på innertältet kan man skapa en mindre absid samtidigt som innertältet förblir torrt även om man går in och ur tältet då det regnar."

Unna:
unna1.gif


Det är kanske ett dumt krav men jag trodde att det skulle finnas någon trevlig lösning på ett själstagande tält men med någon form av absider, alltså att man reglerar hur mycket innertält man spänner upp.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.