Lätta självstagande 2-manstält

Ja men jag är nöjd med min vision.
Med tanke på att Exped Velas konstruktion med absider som liksom glider på den ståra bågen i tältet så borde ju detta gå och lösa på även ett kupoltält.
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Men det är ju inte så ofta man slår upp sitt tält på en klippa så jag får kanske låta min vision vila lite..

Orion Extrem kanske är lösningen men då är ju plötsligt priset inte lika roligt längre.
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=EXPED_ORION_EXTREM

Fjällräven Vålå Dome II? ingen som vet nånting om detta?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Synd på färgen på Nemo Nano.. Helst vill jag ha något lagom diskret (dvs grått, eller dovare grönt) , vill kunna vara lite low-key vid behov. Läste en del om Big Sky på BPL och det verkar varit en hel del bekymmer med leveranssäkerhet och kvalitet emellanåt. Inte gärna mer än 2 kilo och inte gärna mer än 3-4 tusen gäller fortfarande. Kommer mest användas solo men 2 personer ska gå bra några nätter i stöten åtminstone. Helt självstagande eller max 1 pinne för absid är vad som gäller för mig. Bruk är mest för kajak, ibland för cykel, och i undantagsfall för vandring. Synd att HB inte har innertält helt i nät som tillval..

Köp ett Vaude Taurus, då. Finns "vanligt", lättare och ännu lättare. Kvalisorten är ju odisskutabel och färgen skön grön.

valdemar

Efter ett hiskeligt surfande och jämförande och en stressfaktor i att jag måste ha ett tält senast nu på torsdag fick det till slut bli ett nytt och grönt Hilleberg Unna.. Dyrare än plan men det blir säkert bra.. Kanske kör "Keps-setupen" med poncho-tarp över ingången ibland vid behov. Hej och hå, nu är man påtvingad hilleban igen efter många års uppehåll sedan ett Nallo 2.. :)

Synd

..att jag inte såg tråden förrän nu :-(.

Tänkte tipsa om MSR, "Carbon Reflex 2" självstagande 130cm*210cm, två absider (3 säsonger) på ca 1450g....

Men Unna:t blir nog super :)!

//A

"Sent skall syndaren vakna..."

Efter ett hiskeligt surfande och jämförande och en stressfaktor i att jag måste ha ett tält senast nu på torsdag fick det till slut bli ett nytt och grönt Hilleberg Unna.. Dyrare än plan men det blir säkert bra.. Kanske kör "Keps-setupen" med poncho-tarp över ingången ibland vid behov. Hej och hå, nu är man påtvingad hilleban igen efter många års uppehåll sedan ett Nallo 2.. :)

Ha! Så har Hilleban-imperiet fångat in ännu en rebell! Förstår din smärta när traktorstrålen letar sig ner plånboken, oh, the horror...! Är nog fel tillfälle att nämna vad jag sålde mitt Unna för när jag bytte till ett obet. anv. Akto till halva priset för något år sedan. Hur som är Unna helt klart ett utmärkt tält för det du pysslar med. Helt enligt devisen less-is-more och som, till skillnad mot enkeldukstält, funkar i alla lägen år efter år!
:)

Senast ändrad:
Å som extra salt på såret var jag förbi KG Jonnson idag på jakt efter en kompressionspåse och såg att de har 1000:- rabatt på alla Hilleberg i lager inklusive ett grönt Unna i hyllan.. När jag redan hunnit sprätta bort stora hemska varningslappen på det jag köpte på Naturkompaniet.. Fan. Iofs fick jag småplock jag knappt behövde för en 5 hundring som jag rafsade ihop snabbt med felparkerad bil utanför.. Ska man köpa Hilleberg i Stockholm just nu är alltså KG ett tips att kolla först..

Mest prylar vinner...

KG is da shit och i morgon börjar en annan stor butik sin rea med massor av tält!
Har bland annat detta tält och av recensionerna att dömma är det ju bombsäkert! Skrota bilen och fortsätt shoppa? ;)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips