Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Re: Under skalvantar

pod; sa:
Har också ett tips på "undervanten-vante" om du ändå kommer att köra med vantar i flera lager och skulle tycka att fingervantar från H&M ändå är litet tjocka och tunga.
Ja alltså, jag menar de där syntetfingervantarna som är lika tunna som Extremities Thinny gloves, fast kostar en tredjedel. Mycket tunnare än så hittar man inte om man inte sprejar på tyget på händerna...
 
Re: Petras

Läraren; sa:
Tjena Petra! (eller alla andra som kan svara på min fråga).
Var köper man yllevantar från Icebreaker? Minns du priset?

Trevlig sommar!
Christer

Hej Christer och ni andra som undrar!

Jag köpte mina Icebreaker "glove liner"(butikens epitet för vantarna) i Addnature-butiken som ligger i Stockholm. De har en nätbutik också men kunde inte hitta dem där. Jag gissar att de eller andra butiker med Icebreaker kan beställa hem dem om de inte finns inne.

Jag betalade skrämmande 198 kr. Men det är de värda.

/Petra
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för alla tips!

Ska kika efter hanskar imorgon. Det verkar ju vara dåligt med klockrena skalhandskar som både håller måttet och ligger i rimlig prisklass (värsta affärsidén till någon driftig person här på forumet kanske!?)

Jag kikar nog om man hittar några dugliga handskar överhuvudtaget. Det borde ju gå med ett par fleecevantar också, kanske några lite mer vindtåliga, så länge det inte blir för pissigt väder i varje fall. Sen får man väl komplettera med HM eller Thinny Gloves också. Bättre än ett par tunna skinhandskar måste det ju bli i vilket fall som helst :)
 
Vilket antiklimax det blev. De hade inte en enda fleecehandske i min storlek. Bara att kolla vidare på nätet nu då.

Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?
 
carl_; sa:
Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?

Arcteryx Delta SV verkar intressant - den är ju vindtät utan membran (om jag minns rätt vilket Polartecmaterial som är vilket).
 
IMponerande...

...med en tråd som handlar om samma sak i tre hela sidor! Annars brukar de ju spåra ur efter tio inlägg.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: IMponerande...

Boludo; sa:
...med en tråd som handlar om samma sak i tre hela sidor! Annars brukar de ju spåra ur efter tio inlägg.

Onekligen :)

Men handskar är svårt, som någon skrev här ovan så finns det nästan inga klockrena alternativ. Det blir lätt dyrt, klumpigt eller så..

Jag tycker enkla i fleece är bäst, och hade tur att hitta min brorsas gamla som var i rätt storlek (har stora händer).
 
Stridshandske

Jag har ett par Stridshandske 2000 som jag tycker funkar perfekt för sommarfjäll (visst, man ser ut som än hemvärnsman, men det gör jag i vilket fall med min Norröna Recon-jacka..:)).
De har smidigt skinn inne i handen, och något neopren-liknande material på utsidan av handen som som värmer gott även när handsken är genomblöt. Lång och skön mudd dessutom.

/Per
 
Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?

Arcteryx Delta SV verkar intressant - den är ju vindtät utan membran (om jag minns rätt vilket Polartecmaterial som är vilket).
Ja, det var dessa jag började kolla på, men de fanns inte på arcteryx svenska hemsida. Annars verkade det bra med större vindtålighet fast utan membran. Dock får jag intrycket av att SV verkar vara en lite tunnare variant, även om det på sätt och vis låter ologiskt med samma model namn i övrigt.

Hur som helst, om de inte har SV i butiken lär det väl ta ett tag att få in den, så då kan jag nog ändå inte vänta på dem. Ett alternativ som jag egentligen inte tyckte lät så bra var det om gummihandskar, men nu verkar det som ett bättre och bättre alternativ till ett dyrt skal. Ett par fleecehandskar som grund och sen eventuellt ett par gummihandskar att dra över vid behov. Det kanske är lite overkill, men jag har inte funderat klart på den punkten än. Klart roligare än att punga ut tusenlappen på ett par gore-tex skal i varje fall. :)
 
Re: Stridshandske

fson; sa:
Jag har ett par Stridshandske 2000 som jag tycker funkar perfekt för sommarfjäll (visst, man ser ut som än hemvärnsman, men det gör jag i vilket fall med min Norröna Recon-jacka..:)).
De har smidigt skinn inne i handen, och något neopren-liknande material på utsidan av handen som som värmer gott även när handsken är genomblöt. Lång och skön mudd dessutom.

/Per
Ja, det kanske inte är ett så tokigt alternativ heller. Hur tycker du att de funkar när det regnar och är blött? Står de emot bra eller? Vad är handskens svaga sidor tycker du?
 
carl_; sa:
Ett alternativ som jag egentligen inte tyckte lät så bra var det om gummihandskar, men nu verkar det som ett bättre och bättre alternativ till ett dyrt skal.

Det finns ju gummihandskar med flossad insida, så då blir ju komforten lite bättre än med rena diskhandskar.
Hmm... kanske inte är så dumt :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.