Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Ett alternativ som jag egentligen inte tyckte lät så bra var det om gummihandskar, men nu verkar det som ett bättre och bättre alternativ till ett dyrt skal.

Det finns ju gummihandskar med flossad insida, så då blir ju komforten lite bättre än med rena diskhandskar.
Hmm... kanske inte är så dumt :)
Jag ska först erkänna att jag inte är så bevandrad på området gummihandskar :) Vad innebär "flossad insida"?
Finns sådana på ICA eller är det någon typ av specialhandske som man får leta efter?

Finns det något som är bättre än vanlig diskhanske eller motsvarande så vore det ju juvlischt :)
 
carl_; sa:
Jag ska först erkänna att jag inte är så bevandrad på området gummihandskar :) Vad innebär "flossad insida"?

Gummihandskar är såklart ett enormt område, en ren pryldjungel ;)

"Flossad insida" betyder att det är tygigt på insidan - lite trevligare än gummi rakt igenom.
Jag vet inte om de finns på vilket snabbköp som helst, men det borde de nog göra. Finns i alla fall på Itab:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16055&plats_id=1263

...men det blir såklart lite tyngre :)
 
Då är jag med på noterna :)

Tack för tipset och länken!

Får ta en tur inom kort och scanna av hyllorna på tänkbara affärer i trakten.. hehe.. :)
 
Sommar och sommar; -2, snöblandat och 15 sekundmeter i början av september känns kanske inte så himla sommrigt..

/Per
 
öringen; sa:
Nu när tråden ändå är urspårad delvis...fryser ni verkligen så mycket att ni måste ha handskar på sommarfjället?

Mest handlar det ju om att snöbollskriget vid första snölegan blir trevligare.

Sen har jag hört sägas att det ibland regnar och är kallt flera dagar på raken på sommarfjället, även om jag själv inte kan minnas nåt sånt.
 
öringen; sa:
Nu när tråden ändå är urspårad delvis...fryser ni verkligen så mycket att ni måste ha handskar på sommarfjället?
Gör inte du det?

Personligen ser jag flera orsaker till att ha handskar :)

Dels kan det ju bli svalt även på sommaren, speciellt om det är blött eller blåsigt. Sen är det juvligt att kunna stänga ute myggen. Bara detta vore värt att "släpa" med sig handskar för. Min erfarenhet säger även att det är skönt att kunna förstärka klädseln på händerna, så då behövs de igen. Snöbollskriget är redan nämnt. Sen gillar jag inte att frysa om händerna, vilket i sig är ett tillräckligt bra argument för min del. Sen har man ju den där stående rekommendationen att även på sommaren ta med mössa och vantar då det tydligen kan bli riktigt kallt även på sommaren. Själv har jag inte upplevt detta beryktade fenomen men om den kommer så är jag beredd ;)

Vanligtvis har jag dem alltså inte på mig när jag traskar, men jag skulle definitivt inte lämna handskarna hemma när det bär iväg till fjälls :)
 
öringen; sa:
fryser ni verkligen så mycket att ni måste ha handskar på sommarfjället?

Utan minsta tvekan. När vi kom upp till Kitteldalen var vädret betydligt råare än längre ned. Jag hade mössa och vantar, och bestämde mig då för att till nästa gång ta ett par varmare vantar. Nu småduggade det bara, hade det dessutom regnat och blåst en massa skulle det ha varit långt värre.

Jag ska köpa ett par Marmot XT Glove. Jag tror på tidigare nämnda teorier om fleece, det är även vad butikspersonalen på Tip Top Sport och Playground har rekommenderat. Jag gillar särskilt den modellen eftersom sömmarna på nedersidan av fingrarna ligger på utsidan. Alla andra fleecehandskar jag provat har sömmarna på insidan, vilket inte alls är bekvämt. Jag förstår inte hur folk klarar av det?
 
öringen; sa:
Nu när tråden ändå är urspårad delvis...fryser ni verkligen så mycket att ni måste ha handskar på sommarfjället?

Vet inte vad du menar med sommar men jag var uppe i förra veckan och det blåste 18 m/s i byarna och var neråt nollan och snöade/haglade.

Jag tror till och med du hade frusit en del. Jag körde rånarluva under skallplagget och det var lagom.

Jag skall också investera i ett par vattentäta handskar.
 
carl_; sa:
Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Någon som har eller har provat Arcteryx Delta Glove? Det verkar vara en vanlig skön fleecehandske med bra passform. Kan den rekommenderas?

Andra alternativ?

Arcteryx Delta SV verkar intressant - den är ju vindtät utan membran (om jag minns rätt vilket Polartecmaterial som är vilket).
Ja, det var dessa jag började kolla på, men de fanns inte på arcteryx svenska hemsida. Annars verkade det bra med större vindtålighet fast utan membran.
Nu har jag fått beskedet från Sasquatch att de visst lagerför Delta SV Glove. Skumt bara att man inte får fram den på något sätt på hemsidan, men man lär väl lita på karln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.