Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll?

Jag vill få tag på ett par lätta och varma handskar att ha som "enda" handske på sommarens fjällvandring.

Nu har jag ett par skinnhandskar á la kronans officershandske, men de väger 133g och när de väl är blöta så är de blöta.

Har ingen lust att punga ut massor av pengar men värdesätter ändå bra handskar. Skulle det bli blött väder så vill man ju ha en handske som duger.

Några pratar om Extremities Thinny, duger de som enda vantar? Verkar lite väl tunna va?
 
Jag har kört med handskar i vindfleece, 95 gram. Finns från olika tillverkare.

Nu när de är utslitna har jag dock funderat på att gå över till lätta skalhandskar (tex Shell glove från Marmot) och alltså bara ha skalet på handen.
Min tanke är att man på sommaren oftast fryser om fingrarna för att de har blivit blöta, så det är viktigare är att hålla dem torra än att värmeisolera dem.

Man kan också köra med helt vanliga diskhandskar.
 
Ull

Arméns fingerhandskar i ylle är bra. Man blir blöt om man har dom i regn, men dom värmer ändå. Tyvärr inte myggtäta. Hestra gör en kopia "Pancho" som är varm och god men håller sämre. Norröna gör också en liknande, men lite tjockare yllehandske.

Jag har ett par Marmot i vindtät fleece som är bra. Vet inte vad för fleece, det är polartechs vindtäta utan membran. Windstopperfleece tycker jag är kass, kallt och för tätt, man blir fuktig av svett.

P.S. jag är naturligt varm om händerna. D.S.
[Ändrat av Vandrare 2006-06-08 kl 16:34]
 
Thinny gloves är bra, men om du inte vill lägga en hundring på ett par fingervantar i syntet så kan du lika gärna köpa H&M's fingervantar för 29:90.

Hestra Pancho håller otroligt dåligt, instämmer i detta. Försvarets yllevantar tycker jag är obekväma och förhållandevis tunga (ssk när de sugit upp vatten), de har alldeles för dålig passform. Själv har jag i flera år kört med ett par supertunna skalvantar (Marmot Shell mitt) utanpå mina H&M-vantar.
 
Handtemperaturen?

Har du frusna händer räcker det inte med Thinneys utan du behöver ett regnskal. Rukkas MC-tumvante är lättast av de jag prövat, galon,PVC på nylon. Givetvis är någon Expeditions, G-Tex skal, häftigare, men priset motiveras inte av funktionen!
Thinneys rekommenderas fortframt!

Go tur
 
Låter bra

Strykarräven; sa:
Själv har jag i flera år kört med ett par supertunna skalvantar (Marmot Shell mitt) utanpå mina H&M-vantar.
Det här lät bra! Då får man ju flera lager också. Kollade lite efter den där handsken och den verkar ha utgått ur sortimentet tror jag. Vilken av skalvantarna som finns nu verkar bäst motsvara dina? Man vill ju som sagt ha supertunnt skal :)
 
Re: Handtemperaturen?

johankse; sa:
Har du frusna händer räcker det inte med Thinneys utan du behöver ett regnskal. Rukkas MC-tumvante är lättast av de jag prövat, galon,PVC på nylon. Givetvis är någon Expeditions, G-Tex skal, häftigare, men priset motiveras inte av funktionen!
Thinneys rekommenderas fortframt!
Intressant! Du har ingen länk där man kan läsa om den där skalvanten?
 
Re: Låter bra

carl_; sa:
Strykarräven; sa:
Själv har jag i flera år kört med ett par supertunna skalvantar (Marmot Shell mitt) utanpå mina H&M-vantar.
Det här lät bra! Då får man ju flera lager också. Kollade lite efter den där handsken och den verkar ha utgått ur sortimentet tror jag. Vilken av skalvantarna som finns nu verkar bäst motsvara dina? Man vill ju som sagt ha supertunnt skal :)

Shell Mitt verkar inte finnas kvar på deras sajt, men Shell Glove finns:
http://www.marmot.com/products/product.php?cat=glove&subcat=21&style_id=H1631

Jag kollade med Addnature i vintras, och den var slut för säsongen. ("Säsongen" är tydligen vintersäsongen, så det kommer inga nya förrän i höst)
 
Re: Re: Låter bra

Jag kollade med Addnature i vintras, och den var slut för säsongen. ("Säsongen" är tydligen vintersäsongen, så det kommer inga nya förrän i höst)
Ok, tnx! Verkar vara trevliga handskar det där, synd bara att det skulle ta så lång tid :/
 
Fler alternativ

Jag har själv letat efter vattentäta, ofodrade (/med löstagbart foder) handskar att använda under fjällturer sommar som vinter. Jag har inte bestämt mig ännu, men några av de mest intressanta alternativ som jag hittat så här långt är:

Extremities ice gauntlets
http://www.terra-nova.co.uk/extremities/gloves2.shtml

BD system glove
http://www.bdel.com/gear/system.php

Hestra direct grip multisport
http://www.hestragloves.se/content.dows?area=30&gloveID=2&handske=3219

Hestra shell glove
http://www.hestragloves.se/content.dows?area=30&gloveID=2&handske=3290

Jag tror att de med denna ordning är korrekt rankade efter pris, med dyrast överst (ice gauntlets 999 på highsport.se).
Tyvärr har jag inte kunnat se några av dem IRL, men samtliga ska gå att köpa i Sverige (överlägset lättast att få tag i torde Hestra-modellerna vara).
 
Re: Fler alternativ

JonathanW; sa:
...rankade efter pris, med dyrast överst (ice gauntlets 999 på highsport.se).

Argh! 1000 spänn för ett par vantar att ha på sommarfjället! Hur många år kan man ha dom? 20? Oftast behöver man ju inte ens vantar och skinnhandskar är mindre kul när det regnar, oavsett goretex. 1000:- skulle jag inte ens lägga på ett par brallor för sommarbruk.

Ja ja, det är ju bra att det finns fina vantar. Har själv ett par svindyra goretexvantar med löst innerfoder (BD som inte finns längre). Men till sommarbruk är dom jätte-overkill!
 
Den smarta tanken (som säkert även Carl har) är ju att köpa ett par lätta skalvantar för sommarbruk som kan användas med varma innervantar på vintern. Köper man rätt innervantar kan man ha dem till vardags.

Tre vantar i en således, och då gör det inte lika ont att punga ut med en massa stålar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.