Lätt varm sovsäck

Hej,
Har en WM 183cm. Är själv 182 och det funkar kanonfint för min del.
Även jag håller med om kvalite'n - för mig en helt underbar säck!
/ Bengt

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Dum fråga kanske men relativt relevant vid köp av ny säck. Skall man köpa med dragkedjan på vänster eller höger sida? Är själv högerhänt om det har med saken att göra. Eller vad ska man gå efter?

Lutar åt en AlpKit PipeDream 400 för min del också. Med den prestandan, vikten och ett så pass "lågt" pris som 1800 kr (inkl frakt) kan det inte bli fel.

Dum fråga kanske men relativt relevant vid köp av ny säck. Skall man köpa med dragkedjan på vänster eller höger sida? Är själv högerhänt om det har med saken att göra. Eller vad ska man gå efter?

Lutar åt en AlpKit PipeDream 400 för min del också. Med den prestandan, vikten och ett så pass "lågt" pris som 1800 kr (inkl frakt) kan det inte bli fel.

Jag tänker så här, är jag högerhänt vill jag kunna ligga på sidan och samtidigt ha högerarmen fri att greja med, därför dragkedja på vänstersida

Skall man köpa med dragkedjan på vänster eller höger sida? Är själv högerhänt om det har med saken att göra. Eller vad ska man gå efter?

Förutom det bekväma i att ha dragkedjan på motsatt sida som den "bättre" handen finns en annan omständighet att tänka på: vissa tält, som Hillebergs Akto, är "ensidiga". Tycker man att det är mer naturligt att ha utgången vid bålen och inte benen får man utgången på vänster sida, förutom att takhöjden är mycket lägre på insidan. Då känns vänsterkedja naturligare. Men petnoga är det inte.

Marmot

Snabb fråga till Er som bor så ni kan se på säckarna: Har marmot hellång dragkedja? På hemsidan syms det inte och eftersom jag drar säcken utanpå hängmattan är det en viktig detalj för mig.

Pratar vi om Marmots säckar i Ultralight-serien så har de numera (sedan något år tillbaka) hellånga blixtlås. Möjligen undataget Helium EQ, där jag inte hittar några uppgifter om blixtlåsets längd..

Marmot Atom har numer hellång dragkedja. Jag köpte en för några veckor sen. Tydligen var dragkedjan kort för nåt år sen.

Snabb fråga till Er som bor så ni kan se på säckarna: Har marmot hellång dragkedja? På hemsidan syms det inte och eftersom jag drar säcken utanpå hängmattan är det en viktig detalj för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips