Lätt varm sovsäck

avslut1102

Avslutat
Jag håller på att leta efter ny sovsäck. Kraven är att den ska klara minst minus 5 grader och väga runt 1 kg. Finns denna säck?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslut1102

Avslutat
Det är klart att det finns men frågan är om du vill ha syntet eller dun och hur mycket den får kosta!

//Peter

Finns väl bara dun som klarar det bra. Minus 5 måste vara enligt EN-standarden. PH.Ds sovsäckar har fått rätt dålig kritik när de verkligen blivit testade i kall miljö.

Just nu lutar det åt en Marmot Helium.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Finns väl bara dun som klarar det bra. Minus 5 måste vara enligt EN-standarden. PH.Ds sovsäckar har fått rätt dålig kritik när de verkligen blivit testade i kall miljö.
Det senare, att PHD-säckar skulle prestera dåligt i kyla, var har du hittat belägg för det? Har själv en sovsäck och flera dunplagg därifrån och i mina ögon håller de mkt hög kvalitet, och tempangivelsen på sovsäcken är inte ett fantasifoster.
 
Finns väl bara dun som klarar det bra. Minus 5 måste vara enligt EN-standarden. PH.Ds sovsäckar har fått rätt dålig kritik när de verkligen blivit testade i kall miljö.

Just nu lutar det åt en Marmot Helium.

Jag har både en Overbag, Minimus sovsäck samt dunjacka från PHD. De har presterat bra och inte gjort mig besviken. Var kan jag hitta evidence på att sovsäckarna från PHD presterar dåligt?

Jag rekomenderar Mountain Equipments Dewline. Dewline är lite stretchig mitt på säcken så den sitter åt runt kroppen. Jag tycker att stretchen hjälper till att höja värmen lite eftersom loftet hamnar närmare kroppen, det är också skönt att säcken"följer med" lättare när jag vänder på mig. Nackdelen är att den inte har någon krage inne i säcken. Har ändå sovit i den i -15*c. I.o.f.s vaknade jag några gånger under natten men... Ca 2700:- hos High Sport
http://highsport.se/produkter/produkter.html?main.html~main
 
Jag tycker du ska fundera på Alpkit. Jag har en vintersäck från dem som jag är mycket nöjd med, sök lite så har jag skrivit om den på andra ställen.
PipeDream 600 med en vikt på 950gr och -10*C som komforttemperatur verkar vara ett bra val.

http://www.alpkit.com/pipedream/
 
Fick precis ett mail av AlpKit. De har problem med sin fabrik i fjärran östern. PipeDream kommer inte finnas för försäljning igen förrän i slutet av januari tidigast, och priserna kommer gå upp 20% i samband med detta.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.